Du har en webshop. Du har måske allerede et aktivt nyhedsbrev, som du sender ud jævnligt, og som du udarbejder fra gang til gang. Men vidste du også, at der er en kæmpe gevinst i at udforme nogle mailserier, som sendes ud automatisk og gør salgsarbejdet for dig – uden at du behøver gøre meget andet end at sætte dem op til at starte med?
Når du har læst det her blogindlæg, ved du, hvilke tre e-mail-flows du kan få seriøst meget salg ud af på din webshop samt hvorfor, og hvor du skal gå hen for at sætte dem op.
Her er, hvad vi skal igennem sammen i dag, du og jeg:
Kort sagt er et automatiseret e-mail-flow en serie af mails, som sættes i gang på et bestemt tidspunkt på året til folk, der er tilmeldt dit nyhedsbrev, eller en mailserie, som udløses, når en ny subscriber tilmelder sig dit nyhedsbrev. I de tilfælde vil modtagerne få en e-mail fra din webshop i x antal dage med x antal dages mellemrum i en serie og rækkefølge, som du har fastlagt på forhånd. Der kan laves forskellige e-mail-flows til forskellige segmenter på din mailliste.
En tilmelding til dit nyhedsbrev plus de automatiske forløb kunne se sådan her ud:
De automatiske e-mail-flows adskiller sig fra sig altså fra det gængse nyhedsbrev, som du planlægger og udsender løbende med jævne mellemrum.
De tre e-mail-flows, jeg vil præsentere, er både til dig, som allerede har et nyhedsbrev, du jævnligt sender ud, og til dig, som netop skal i gang med e-mail marketing for første gang på vegne af din webshop.
Kort og godt:
SEO og Facebook-annoncering er det helt store inden for digital markedsføring lige nu. Og hold endelig fast i den indsats, I måske allerede har her.
Men glem ikke de nemme og effektive automatiske e-mail-flows. Der er nemlig rigtig gode grunde til, at flere af de helt store webshops sværger til e-mail-markedsføring som deres primære salgskanal.
Med e-mail-markedsføring er du allerede et skridt inde i varmen. Og der foregår selvfølgelig en del af kunderejsen forud for, at en person tilmelder sig dit nyhedsbrev. Husk endelig at udnytte den også.
Når kunder tilmelder sig dit nyhedsbrev, har de tydeligt givet til kende, at de er interesserede i den ydelse eller det produkt, du sælger. Det giver dig en fordel, fordi du kan bygge videre på den kunderejse, de selv har taget det næste skridt i. Dermed kan du modne en allerede interesseret potentiel køber og gøre denne klar til at lægge sine penge i din webshop.
Nu er du klar til at få de tre must-have e-mail-flows, som genererer salg og trafik til din hjemmeside. Det eneste, du skal gøre, er at sætte hjulene i gang. Derefter kører de helt af sig selv.
De tre e-mail-flows, som du absolut bør overveje at have til din webshop, er:
Der er tale om tre meget effektive e-mail-flows her, som der – bevares – selvfølgelig skal bruges tid på at sætte op.
Send ikke kun din kunde én velkomstmail. Nu har din potentielle køber udvist ægte interesse i din webshop. Udnyt det momentum så din webshop ikke forsvinder fra hans eller hendes bevidsthed. Rid på bølgen ved at sende en hel række af velkomstmails.
Udnyt din velkomstmail ved at lave et automatisk udvidet mail-flow, som sættes i gang, hver gang en person tilmelder sig din nyhedsmail. Tænk her på, at folk – ja, de mulige købere – de skriver sig ikke op til ’et nyhedsbrev’. De skriver sig op til den værdi, du tilbyder dem.
Så overvej hvad du vil give dem til gengæld, når de har investeret i din virksomhed med deres mailadresse. Lov dem fx fri fragt, en velkomstrabat, en miniudgave af det kursus, du udbyder eller et andet unikt værditilbud, som giver mening ift. din webshop.
De efterfølgende mails kan tage fat i myter, indvendinger og ofte stillede spørgsmål. Hvor lang din velkomstserie skal være afhænger af, hvor mange indvendinger osv., der er forbundet med dit produkt eller din ydelse.
Opbygning af et velkomstmail-flow kunne se sådan her ud:
Mail 1: Tak læseren, fordi han/hun har tilmeldt sig og giv straks vedkommende rabatkoden eller [indsæt selv værdiskabende velkomsttilbud]. Fortæl også hvornår den udløber, og giv nyhedsmaillæseren inspiration til, hvad han eller hun kan bruge rabatten på.
Mail 2-?: Fra mail nummer to skal du købemodne kunden med relevant inspiration. Det kan du gøre på flere måder. Du kan fx, som tidligere nævnt, bygge mail-flowet op omkring de indvendinger, din kernekunde kunne have om dit produkt. Ellers er her et par solide bud på, hvad velkomstmailserien kunne indeholde:
I hver af de efterfølgende automated mails skal du huske at minde kunden om, at de har en ubrugt rabatkode, som snart udløber, samt hvornår den udløber.
Købere elsker at føle sig specielle. Ved at sende dem et kampagnetilbud ifm. din kundes fødselsdag, har du mulighed for virkelig at ramme ’the soft spot’. Et automatisk e-mail-flow omkring din kundes fødselsdag kunne være opbygget således:
Mail 1: Kunden skriver sig op til dit nyhedsbrev og giver samtidig sin fødselsdato.
Mail 2: Én uge før datoen modtager kunden et særligt fødselsdagstilbud.
Mail 3: Påmindelse på selve kundens fødselsdag.
Mail 4: Påmindelse om at få benyttet fødselsdagstilbud, samt hvornår det udløber.
Denne mulighed er meget effektiv, fordi din køber her er næsten helt i bunden af salgstragten. Han eller hun er meget tæt på at være klar til at købe.
Den her automatiserede mailrække fungerer dog kun, hvis din køber har tilføjet noget i sin indkøbskurv og samtidig har været logget ind med sin bruger, så du kan tilknytte det ikke-gennemførte køb til en mailadresse. Du kan fx vælge, at denne mail skal sendes én gang ugentligt, så længe vedkommende har den ugennemførte ordre liggende i indkøbskurven. Hvis produktet kommer på tilbud, eller snart er udsolgt, så kunne det evt. udløse endnu en automatisk mail til din kunde.
Et sådant mail-flow kunne helt enkelt se sådan her ud:
Handling: Kunden putter et produkt i indkøbskurven og forlader din webshop uden at købe.
Mail 1-?: Påmind kunden om, at der ligger en vare i hans eller hendes indkøbskurv, og at ordren ikke er gennemført eller måske er mislykket. Samtidig giver du kontaktoplysninger til supporten og selvfølgelig et link til indkøbskurven.
Der er utallige andre kreative måder at skabe gode, effektive e-mail-flows på. Tænk fx også på årstidsbestemte flows; Har du nogle produkter, som er særligt relevante op til Valentinsdag? Hav altid fokus på, hvilken værdi mailen skaber for din kunde – ikke dig selv.
Tip: Se på, hvad dine konkurrenter på markedet gør. Hvilke automatiske e-mail-flows kan du finde fra din egen favorit-onlineshop?
Er du en del af kurset, kan du logge direkte ind på knappen herunder.
Nissen Group ApS (CVR: 43240676)
Tlf. +45 2064 5786
C. A. Olesens Gade 4, 1.
9000 Aalborg
Se min gratis demo på 17 minutter, hvor jeg gennemgår hvad, der skal til for, at du får succes som marketingkonsulent med Facebook Ads.
Ved tilmelding accepterer du at modtage e-mails med viden om Facebook-annoncering. Jeg sender kun e-mails, som jeg selv ville ønske at modtage, og du kan altid afmelde igen.