Skal du bruge tid på organisk reach?

Kategori

Læsetid

Sidst opdateret

Indholdsfortegnelse

Et spørgsmål jeg møder gang på gang når jeg skal starte en ny kunde op, er om det er værd at bruge ressourcer på at lave organiske opslag løbende på sin Facebook-side. Det er et svært spørgsmål at svare direkte på, og derfor vil jeg i dette indlæg gå mere i dybden med den organiske rækkevidde på Facebook, og i hvilke sammenhænge det giver mening at bruge sine ressourcer.

Men hvad er organisk reach?

Organisk rækkevidde er antallet af personer som har set et af dine opslag mindst én gang. Det er altså de opslag du laver på din Facebook-side og som er ikke-betalte opslag/annoncer. Når du laver et opslag på Facebook, kan du under opslaget se antal “nåede personer”, som er det samme som antallet af personer der har set et af dine opslag.

Hvorfor er organisk reach i dag ikke lige så effektivt på Facebook & Instagram som tidligere?

Der er mange faktorer der spiller ind i det voldsomme fald i den organiske rækkevidde, og jeg vil her forklare den største grund til faldet. Hvis du sidder nu og tænker at dine opslag er blevet mindre effektive, så har du helt ret.

Hvis vi kigger på statistikken her fra Bonsey Jaden, så giver det en god indikation på hvorhen det hele fører. Hvis vi tager udgangspunkt i år 2015, er den organiske rækkevidde 5,4 %. Og hvad betyder det? Det betyder at hvis du fx har 1000 likes på din side, er det kun 5,4 % der gennemsnitligt ser dine opslag. Men værre bliver det for de seneste tal jeg kunne finde. De viser at den gennemsnitlige rækkevidde er faldet helt ned til 1,2 %. Det er altså en meget lille brøkdel af de folk som har liket din side der rent faktisk ser det som du lægger op på din Facebook & Instagram side.

Hvorfor falder kurven så drastisk?

Den største faktor der spiller ind ift. den organiske rækkevidde er kort sagt: Der bliver flere og flere virksomheder på Facebook, og vi har kun et feed hvor vi hver især kan få vist opslag fra de sider vi har liket. Prøv at tænke over hvor mange sider du egentlig har liket – det er nok 100-200 sider – og mange af dem ser du aldrig noget fra. Ved at der kommer flere og flere virksomhedsprofiler der er aktive på Facebook øges konkurrencen markant fordi at alle skal eksponeres.

En anden faktor er at Facebook har et større fokus på at give fordele til annoncører. Deres seneste motto var faktisk at man skulle “pay to play” hvis man gerne vil have succes på Facebook. Jeg er helt enig, og statistikken herunder viser også hvor vild en vækst Facebook har fået de seneste år. Og nu tænker du sikkert: Hvad har det at gøre med annoncører? Facebook tjener deres penge på annoncører, og eftersom at der kommer flere og bedre vilkår for annoncører, tjener Facebook flere penge. Så når kurven for Facebook stiger, så falder den organiske kurve.

Hvis du stadig vil have fokus på organisk reach, hvad kan du så gøre? Her får du 5 gode tips:

#1 – Fokusér på kvalitet kontra kvantitet

De fleste jeg kender, har en idé om at man skal poste 4-5 opslag om dagen. Sådan har det også været engang, men det er ikke den bedste strategi længere. I stedet er det bedre at du har fokus på kvaliteten, og at du laver noget indhold som engagerer brugerne.

Der er også sidenhen blevet lavet statistik for hvad man får ud af at lave færre opslag om dagen af bedre kvalitet. Hvis vi tager udgangspunkt i denne statistik, kan du se at der bliver lavet færre og færre opslag hver eneste dag:

Det vilde er her at rækkevidden bliver meget bedre. Se statistikken herunder:

Det er et klart eksempel på at dét at lave færre opslag, men af bedre kvalitet, gør en kæmpe forskel. Hvorfor så bruge flere timer om ugen på at lave mange opslag der alligevel ingen rækkevidde har?

En anden faktor der er vigtigt at huske på, er at jo mere interaktion du kan få, desto mere rækkevidde får du også. Hvis Facebook kan se at folk kommenterer, liker og deler dine opslag, kan du opnå en viral effekt. Se f.eks. denne konkurrence fra Den Sidste Flaske – Det er vildt ikke? 16.000 likes, 25.000 kommentarer og 4.500 delinger.

#2 – Brug din tid anderledes – Tænk langsigtet!

I forlængelse af tip #1 kommer her det nok vigtigste tip jeg har rådgivet alle mine kunder om at foretage. Nu hvor man begrænser sig til et minimalt antal opslag om dagen på Facebook & Instagram, er det tid til at finde ud af hvad du så skal bruge tiden på!

Jeg vil helt klart anbefale at du investerer tid i at få sat en blog op på din hjemmeside. En blog er meget værdifuld ift. din SEO og brugerinteraktion. Det er en langsigtet investering som sikrer dig både bedre resultater på Google, og giver dig langt mere indhold som du kan dele på tværs af kanaler.

Når du skriver et langt blog-post ligesom dette jeg er i gang med her, kan du efterfølgende dele det op i kortere bidder og bruge det på Facebook & Instagram som meget relevante opslag. Derudover kan du også bruge teksten til et nyhedsbrev til alle dine følgere. Der er altså mange fordele, og jo før du kommer i gang, desto bedre!

Hvis du vil have gode tips til at skrive et blog-indlæg, så har jeg lavet dette whitepaper som du kan læse her:

#3 – Lav opslag på det rette tidspunkt

For at du får mest ud af de opslag du laver på Facebook & Instagram, er det vigtigt at finde ud af hvornår dine følgere er mest aktive. Der er ingen gylden regel for dette, f.eks. at det er hver fredag kl. 12. Det kan variere meget fra situation til situation, men det er vigtigt for dig at have styr på.

For at se hvornår du har mest interaktion, skal du gøre følgende:

#1 – Gå ind på din Facebook-side
#2 – Tryk på “Indblik i side”
#3 – Tryk herefter på “Opslagsinteraktion”

Herefter får du en masse data du kan kigge på. Det første faneblad viser hvilke på tidspunkter der er mest interaktion og hvilke dage.

Hvis du herefter trykker på “Opslagstyper” vil du også få en oversigt over hvad der fungerer bedst til at engagere folk. Er det f.eks. video eller billeder?

Og til sidst hvis du ruller ned, kan du se en oversigt over alle dine opslag. Her er mit råd til dig at du kigger på dem der har fungeret godt, har en stor rækkevidde og interaktion. Tag udgangspunkt i de opslag, og lad dem være et fundament for de næste opslag du laver. Løbende kan du gå ind og se på hvordan tingene performer og hele tiden optimere indsatsen.

#4 – Stop med at sælge!

Det sidste tip er endnu et råd der er vigtigt for at du får bedst succes med dine organiske opslag. Og det er kort sagt at stoppe med at sælge. ”Men så tjener jeg jo ingen penge?” Jo det gør du. I stedet for at lave opslag hvor du hele tiden leder folk til at købe, så hav fokus på at få skabt noget værdi for din målgruppe. Del ud af en masse viden som viser at du er ekspert på området. Og hvorfor så det? Fordelen ved det er helt psykologisk. Når en person har læst et opslag af dig som de virkelig har fået noget ud af, husker de altid tilbage på det. Det kan godt være at de ikke bliver kunder lige nu, men der er større chance for at de bliver det end hvis du kun laver salgsopslag. Derudover reagerer vi mennesker meget bedre på opslag som vi ikke forbinder med salg.

Et godt eksempel er for eksempel dette blog-indlæg som du læser nu: Jeg laver dette blog-indlæg fordi at jeg gerne vil give dig en masse værdi. En værdi som du kan bruge nu og her, som sikrer at du får bedre resultater. En dag når du igen skal have hjælp til Facebook eller Instagram, husker du tilbage på dette indlæg, og vælger muligvis mig som din samarbejdspartner når ressourcerne er til det.

“The more you focus on the value of your product or service, the less important price becomes.”

For mig, ligesom dig, skal du tænke det som en langsigtet investering at dele ud af sin viden. Og jo (!) du skal nok sælge. Folk ved efterhånden godt at man kan købe ting hos virksomheder. Det behøver vi ikke at skrive…

Men Emil, vil du anbefale at man laver organiske opslag løbende?

Både ja og nej – det er meget forskelligt. I nogle brancher giver det rigtig god mening, og i andre brancher giver det slet ikke mening. Hvis du har brug for en kort konsultation omkring emnet og hvad der vil fungere bedst for din virksomhed, er du meget velkommen til at kontakte mig.

Shopping Basket

Se min gratis demo på 17 minutter, hvor jeg gennemgår hvad, der skal til for, at du får succes som marketingkonsulent med Facebook Ads.

Ved tilmelding accepterer du at modtage e-mails med viden om Facebook-annoncering. Jeg sender kun e-mails, som jeg selv ville ønske at modtage, og du kan altid afmelde igen.