I løbet af dette blog-post vil du få viden om hvad det vil sige at skrive en god annoncetekst, og hvordan du kan bruge ”The 6 principles of persuasion” til at skrive bedre tekster, og forhåbenligt fremme dine salg.
Først og fremmest er det utroligt vigtigt, at vide hvem du henvender dig til – så har du fra starten de bedste forudsætninger for at skrive en succesfuld annoncetekst. Derudover er det nødvendigt at have en forståelse for hvilket produkt du annoncerer. Er det et meget komplekst produkt som du skal formidle (f.eks en service eller noget højteknologisk) vil købsrejsen typisk være lang. Her er der altså ingen grund til at skrive en ”salgstale”, da modtageren oftest skal have tid til at gøre sig nogle overvejelser om dit produkt – her kan du med fordel lægge vægt på hvilke problemer der bliver løst med din service/produkt. Er produktet mindre komplekst, kan det give god mening at være mindre produktorienteret, og i stedet forsøge at være mere fokuseret på story-telling.
Til sidst har vi de formelle ting i form af grammatik og opsætning. Det er naturligvis vigtigt at din annoncetekst ikke er fyldt med stavefejl, og lige så vigtigt er det, at teksten er overskuelig og spiselig.
I overskriften (øverste del af brødteksten) men også i selve brødteksten, er det altid godt at bruge nogle emojis. Dette har til formål at fungere som blikfang, samtidigt med at det overskueliggøre hele din annoncetekst. Typisk vil man bruge en eller to emojis i overskriften, og en eller to i brødteksten. NB. Det er altid en god ide, at have overskriften i sin fulde længden inden modtageren trykker ”se mere”
Du kan i grove træk se emojis som bullet-points, dine emojis skal gøre det nemt for læseren at danne sig et overblik over teksten. Du bør altid dele din tekst op i nogle brudstykker, dette hjælper med at gøre teksten mere spiselig. NB: Bruger du en video i din annonce vil det mest optimale være, at skrive en ganske kort tekst om videoens indhold, og evt. hvem der optræder i videoen.
I den nederste del af din annoncetekst bør du altid have nogle USP’er fra din virksomhed.
Her er det en god ide at bruge 3 punkter. Grunden til dette er The Rule Of Three, som går ud på at vi mennesker bedst kan lide når der er 3 af noget. Afslutningsvist skal det nævnes, at du gennem Facebook Business Manager har mulighed for at skrive flere tekster til én annonce, og på den måde afprøve flere tekster ad gangen. Facebook vil efterfølgende selv finde ud af hvilken tekst der fungerer bedst.
Her kan du se hvordan emojis virker i annonceteksten, samt de tre USP’er i bunden.
Her kan du se hvordan man kan lave en annonce uden emojis, men i stedet fremhæve de vigtigste pointer i din overskrift.
Her kan du se hvordan annonceteksten også bare kan være fyld. Ideen her er, at produkterne skal tale sit eget tydelige sprog.
“Influence: The 6 Principles of Persuasion” – er en bog fra 1984, skrevet af den amerikanske professor, Robert Cialdini. De 6 principper til overtalelse, som de hedder på dansk, er et værktøj til at bruge nogle tricks fra psykologiens verden i din markedsføring og generelle skriftlige kommunikation. Grunden til at det stadig er aktuelt at bruge salgstricks fra 1984 er at det virker. Det skal dog tilføjes, at man sjældent bruger alle principperne.
Som skrevet ovenfor, bruger man sjældent alle principperne. Typisk bruger man kun et ad gangen i sin annoncetekst, da man ellers risikerer at forvirre modtageren. De punkter du oftest vil komme til at bruge i dine tekster er Scarcity, Social Proof, Liking og Authority. Du kan eventuelt bruge social proof og authority som to af dine USP’er, og hvis det passer, Scarcity i din tekst. Liking skal i større grad ses som en konstant, da det er en evig indsats.
Mange tak for at du læste med. Jeg håber at du nu føler dig klædt godt på til, at skrive din første annoncetekst. Rigtig god skrivelyst.
Er du en del af kurset, kan du logge direkte ind på knappen herunder.
Nissen Group ApS (CVR: 43240676)
Tlf. +45 2064 5786
C. A. Olesens Gade 4, 1.
9000 Aalborg
Se min gratis demo på 17 minutter, hvor jeg gennemgår hvad, der skal til for, at du får succes som marketingkonsulent med Facebook Ads.
Ved tilmelding accepterer du at modtage e-mails med viden om Facebook-annoncering. Jeg sender kun e-mails, som jeg selv ville ønske at modtage, og du kan altid afmelde igen.