Organisk rækkevidde på Facebook

Med organisk rækkevidde på Facebook har man mulighed for at poste opslag organisk, men man har også mulighed for at lave betalte annoncer, hvor man definerer en målgruppe, som man gerne vil eksponere sine annoncer overfor.

I dette indlæg vil jeg komme mere ind på den organiske rækkevidde, som der er sket meget med de seneste par år. Læs mere om organisk rækkevidde på Facebook her

Men lad os starte helt tilbage, hvor Facebook startede. Facebook havde et klart mål om at forbinde personer, så det blev nemt at kommunikere med hinanden. Udover det, havde de et klart formål med at gøre det nemt for mindre virksomheder at etablere sig, uden at bruge en masse penge på annoncering.

Derfor har du måske også oplevet, at før i tiden kom dine opslag ud til markant flere personer, end hvad de kommer ud til i dag. Og det er netop det, som jeg vil komme mere ind på her. Hvordan ser udviklingen ud, og hvorfor ser det ud, som det gør?

Skræmmende graf om organisk rækkevidde på Facebook:

organisk rækkevidde på Facebook

Som du kan se på grafen, så viser den os den organiske rækkevidde på Facebook i %. Det, som den viser, er at rækkevidden er gået fra 5% til 1% i en periode fra 2015 til 2019. Det betyder, at i 2019 var den organiske rækkevidde kun 1,2% af de personer, der synes godt om ens side. Så lad os antage, at du har 100 likes på din Facebook side – så er det altså kun cirka 1 person, som ser dine opslag. Det er skræmmende. Selvfølgelig er der undtagelser, men det kommer jeg ind på senere.

Men hvad er grunden til, at den er faldende og måske snart helt væk?

Som du kan se på grafen her, så viser den Facebooks vækst i omsætning. Grunden til, at jeg viser dig dette, er fordi, at den spiller sammen med den organiske rækkevidde. Facebook har set, at der er en rigtig god forretning i at prioritere deres annoncører. Det kan også ses, i og med at deres omsætning er steget markant, men det har desværre også gået udover den organiske rækkevidde. Så desto mere Facebook tjener, og prioriterer deres annoncører, desto lavere bliver den organiske rækkevidde.

En anden grund til, at den organiske rækkevidde bliver lavere, er, der er kommet markant flere Facebook sider. Hver Facebook-bruger synes godt om gennemsnitligt mere end 300 sider, men hvor mange af disse sider, ser vi noget fra? Ikke ret mange, og kun dem, hvor vi selv viser noget interesse. Der er simpelthen ikke nok plads på Facebook til at vise noget fra alle i dit feed.

Så en kombination af øget fokus på annoncører og flere Facebook-sider gør, at den organiske rækkevidde næsten er helt forsvundet. Det er en ærgerlig udvikling, men det gør også, at det er ekstremt vigtigt, at annoncere på Facebook, hvis du gerne vil have noget ud af det.

Men hvad kan du gøre for at få en højere organisk rækkevidde?

Noget af det, som Facebook prioriterer på de organiske opslag, er, at du skaber interaktion. Det er også derfor, at dine konkurrencer fungerer rigtig godt organisk, fordi der er mange, som deler, liker eller kommenterer på dem. Det fortæller Facebook, at det er interessant, og det skal eksponeres til endnu flere personer.

Så derfor er et godt tip at lave noget indhold (ikke kun konkurrencer), der leder op til interaktion. Det kan være svært, men der er nogle få, der få succes med det, og stadigvæk kan få rigtig meget ud af deres Facebook organisk.

Hvis du har spørgsmål hertil, så send mig en e-mail på kontakt@emilnissen.dk

Lær hvordan du får succes som marketingkonsulent

Shopping Basket

Se min gratis demo på 17 minutter, hvor jeg gennemgår hvad, der skal til for, at du får succes som marketingkonsulent med Facebook Ads.

Ved tilmelding accepterer du at modtage e-mails med viden om Facebook-annoncering. Jeg sender kun e-mails, som jeg selv ville ønske at modtage, og du kan altid afmelde igen.