Kopi-målgrupper på Facebook

Med kopi-målgrupper på Facebook kan du kopiere eksisterende målgrupper, og på den måde finde nye potentielle kunder, som er interessante for din virksomhed. Kopi-målgrupper er noget af det, som jeg selv anvender allermest, fordi jeg i stedet for mine egne fornemmelser lader dataen hjælpe mig med at definere min målgruppe.

Men hvordan fungerer kopi-målgrupper på Facebook?

Kopi-målgrupper fungerer på den måde, at de tager udgangspunkt i en allerede eksisterende målgruppe. Lad os sige, at du har lavet en målgruppe med alle dem, som har købt de seneste 180 dage. Du ønsker at finde dem, som minder mest om disse personer, og dette kan du finde ved hjælp af kopi-målgrupper på Facebook.

Måden det fungerer på, er, at når du har valgt din målgruppe, kan du markere af, at du gerne vil lave en kopi-målgruppe. Herefter skal du vælge hvilket land, som du gerne vil lave kopi-målgruppen i (her vælger du selvfølgelig Danmark). Efterfølgende skal du vælge en procent mellem 1 – 10%.

Og lad mig lige forklare, hvordan det så fungerer:

  • Du vælger 1%: Her fortæller du Facebook, at du gerne vil ramme de 1%, som minder mest om dem, som har købt de seneste 180 dage.
  • Du vælger 3%: Her fortæller du Facebook, at du gerne vil ramme de 3%, som minder mest om dem, som har købt de seneste 180 dage.
  • Du vælger 5%: Her fortæller du Facebook, at du gerne vil ramme de 5%, som minder mest om dem, som har købt de seneste 180 dage.
  • Du vælger 10%: Her fortæller du Facebook, at du gerne vil ramme de 10%, som minder mest om dem, som har købt de seneste 180 dage.

Jeg tror, at du har forstået pointen. Det, som selvfølgelig også er vigtigt at huske på, er at desto højere procentsats, desto bredere bliver din målgruppe. På samme måde fungerer det omvendt, at desto lavere procentsats, desto smallere målgruppe – men også mere kvalificeret målgruppe.

Jeg vil altid anbefale, at du tester nogle forskellige kopi-målgrupper af. Hvis du har rigtig meget data på din konto, så vil jeg anbefale, at du starter med de lave procenter – gerne under 5%. Hvis du ikke har meget data, vil jeg anbefale at starte med +7% for at sikre, at du får data igennem og får det til at køre.

Det der vil ske, hvis du ikke har nok data, er at Facebook ikke kan få målgruppen til at køre, fordi der simpelthen er for få personer i den. Det vil medføre, at din målgruppe ikke bliver eksponeret, og du får ikke testet, om det fungerer godt for dig.

Kan du lave kopi-målgrupper på alt?

Nej, det kan du ikke. Du kan kun lave kopi-målgrupper på brugerdefinerede målgrupper, som jeg har skrevet et indlæg om her. Grunden til, at du kun kan lave det på brugerdefinerede målgrupper, er fordi Facebook tager udgangspunkt i DIN data. Altså den data, som du har indsamlet via. din Facebook Pixel. Er du i tvivl om hvad din Facebook Pixel er, kan du læse mere omkring den her. Læs mere om Facebook Pixel.

Afrunding:

Jeg håber, at du blev klogere på hvordan kopi-målgrupper på Facebook fungerer, og hvad du kan bruge det til, samt hvordan du kommer bedst muligt i gang med det. Hvis du er mere interesseret i at lære hvordan du sætter det op, så har jeg et specifikt modul i mit online Facebook- og Instagram kursus, hvor jeg viser dig step-by-step hvordan du sætter det op på få minutter.

Har du spørgsmål til dette blogpost, er du altid velkommen til at sende mig en e-mail på kontakt@emilnissen.dk

Lær hvordan du får succes som marketingkonsulent

Shopping Basket

Se min gratis demo på 17 minutter, hvor jeg gennemgår hvad, der skal til for, at du får succes som marketingkonsulent med Facebook Ads.

Ved tilmelding accepterer du at modtage e-mails med viden om Facebook-annoncering. Jeg sender kun e-mails, som jeg selv ville ønske at modtage, og du kan altid afmelde igen.