Arbejder du med online markedsføring? Hvis ja, så bør du vide hvordan Appels iOS 14 opdatering påvirker annoncering. Du kører sikkert annoncer på platforme så som Facebook, Instagram osv. Når vi taler om online annoncering, er målretning og sporing en meget vigtig del af ens strategi. Den seneste Apple opdatering kommer til at påvirke ens sporing markant.
iOS 14 har været en af Apples mest ventede opdateringer. Med denne opdatering har Apple givet brugerne mulighed for at blokere IDFA på app-niveau. Apple har taget skridtet for at sikre beskyttelsen af brugernes privatliv. Det forventes at den seneste opdatering rulles ud over hele Apples produktportefølje.
Hvad er IDFA?
IDFA står for Identifier For Advertisers (ID til annoncering). Det er en unik identificeringsfunktion for mobile enheder. Det bruges til at målrette og måle effektiviteten af annoncering på tværs af mobile enheder. Når dette ID deles med app-udviklere, annonceplatforme og mobilmålingspartnere (MMP’er), kan det hjælpe med målretning og personaliseret annoncering.
Hvilken ændring vil iOS 14 opdateringen medføre?
Med opdateringen af iOS 14 ændrer Apple måden hvorpå udviklere kan få adgang til IDFA. Som vi ved, spiller IDFA en betydelig rolle i målretning og personaliseret annoncering. Tidligere brugte Apple en fravalgs-tilgang. Med denne opdatering vil de bruge en tilvalgs-tilgang.
De nye features og opdateringer vil få en stor betydning for privatlivsstyring. Dette vil i høj grad påvirke hvordan mobiler bruges i forhold til viden, målretning og attribution. Med opdateringen og den nye tilgang til IDFA forventes det at kun meget få brugere vil ’tilvælge’.
Med denne opdatering giver Apple brugerne mulighed for at blokere for delingen af det unikke ID på app-niveau. Når en bruger installerer iOS 14 eller opdaterer til iOS 14, vil han eller hun modtage en meddelelse der beder brugeren om at tilvælge eller fravælge deling af informationen. Den vil vise to knapper (Tillad sporing eller Bed appen om ikke at spore) hvor brugeren skal vælge om der skal gives tilladelse eller ej.
Apple har udtalt følgende om deres nye iOS 14 opdatering: ”Privatliv er en fundamental menneskerettighed og i hjertet af alt vi gør. Derfor giver vi dig med iOS 14 mere kontrol over den data du deler og mere gennemsigtighed i forhold til hvordan det bruges.”
Virksomheden fortæller at de med den nye opdatering vil øge privatlivet for deres brugere. De vil give brugere muligheden for at fravælge alle former for målretning og sporing.
Hvordan påvirker iOS 14 opdateringen annoncering?
Som annoncør er det enormt vigtigt at du ved hvordan denne nyeste opdatering vil påvirke annoncering. I og med at Apple giver deres brugere mulighed for at blokere enhver form for målretning og sporing, bør du selvfølgelig vide hvordan det påvirker effektiviteten af dine annoncekampagner. Efter at Apples iOS 14 opdatering blev offentliggjort, har Facebook lavet en guide til hvordan dette vil påvirke både app- og netannoncering på Facebook.
I en pressemeddelelse udtaler Facebook: ”Vi er ikke enige i Apples tilgang og løsning, men vi har ikke anden mulighed end at vise meddelelsen. Vi vil fortsat bruge Apples identificeringsfunktion for annoncer (IDFA). Hvis vi ikke gør det, tror vi at de at de vil blokere Facebook og andre apps fra App Store, hvilket yderligere vil skade både virksomheden og de brugere der afhænger af vores service. Vi vil ikke løbe den risiko for de millioner af virksomheder der bruger vores platform til at vokse.”
Efter opdateringen vil annoncering været påvirket inden for to hovedområder – retargeting for annoncering og annoncemåling.
Retargeting for annoncering
Retargeting er den absolut vigtigste del af online markedsføring inden for annoncering. Det er en funktion der hjælper marketingfolk med at fange opmærksomheden fra de besøgende som har vist interesse for deres produkter/service, men som endnu ikke har handlet. Med iOS 14 opdateringen vil retargeting være en af de ting der vil opleve den største påvirkning. Retargeting for annoncer vil nemlig ikke virke for de brugere der har fravalgt at dele deres IDFA. Med reklameplatforme som Google og Facebook vil du have mulig for at udføre retargeting via e-mails telefonnumre. Annoncører der benytter sig af andre platforme vil dog ikke have mulighed for retargeting af brugere.
Annoncemåling
Når man kører annoncer, er annoncemåling en anden yderst vigtig faktor. MMP’er (mobilmålingspartnere) har opbygget deres målingsevner omkring IDFA. Derfor kommer opdateringen også til at få en indflydelse på måling.
Afsluttende bemærkning
Lanceringen af Apples iOS 14 opdatering har efterladt online annoncører ret skuffede. Eftersom opdateringen giver brugerne mulighed for at blokere IDFA, vil annoncemålretning og -sporing ikke være mulig for annoncører. De brugere der fravælger deling af deres IDFA vil ikke se målrettede annoncer. Reklamerne vil ikke være personaliserede, og de vil sandsynligvis være irrelevante for brugerne.
Har du spørgsmål til opdateringen, så skriv endelig en e-mail til kontakt@emilnissen.dk