Hvordan skriver du gode annoncetekster til Facebook?

Kategori

Læsetid

Sidst opdateret

Indholdsfortegnelse

Før du går i gang med skrivningen

Før du går i gang med skrivningen, er det meget vigtigt, du kender til din målgruppe, og dem du gerne vil henvende dig til – gør du det, så har du fra starten de bedste forudsætninger for at skrive en succesfuld annoncetekst. 

Derudover skal du have en forståelse for produkt/service, du annoncerer for, det skal du, fordi hvis det et meget komplekst produkt, som for eksempel en service, er det oftest, at købsrejsen for dette produkt er lidt længere – her er der altså ingen grund til at skrive en ”salgstale”, da modtageren oftest skal gøre sig nogle overvejelser om dit produkt – her kan du med fordel lægge vægt på hvilke problemer, der bliver løst med din service/produkt. Er produktet mindre komplekst, kan det give god mening at være mindre produktorienteret og i stedet forsøge at være mere fokuseret på storytelling. 

Selve skrivningen

Hold dig til ét budskab 

Lad være med at fortælle alting på én gang. Koncentrer dig om ét budskab. Du kan jo målrette forskellige annoncer til forskellige målgrupper og derfor nøjes med ét budskab i hver annonce: så altså et produkt eller en service på hver annonce, så det bliver specificeret til en bestemt potentiel køber. 

Tal til din målgruppe 

Du kender jo til din målgruppe, og den skal du tænke på, når du laver annoncetekster, da det er vigtigt, at du formulerer dig, så de kan forstå det. ”Skriv som du ville tale til dem, hvis I stod over for hinanden”, er en sætning, du vil gøre dig godt af at tænke over, når du er i gang, da det som hovedregel altid er en god måde at formulere sit kommercielle budskab på. Dog med den lille tanke i baghovedet at du skal huske på, hvem du er. 

Vær genkendelig 

Det er generelt en god ide at have et (eller flere samme) ansigt(er), når det gælder annoncering ud af til på tværs af alle platforme, så din målgruppe kan genkende dig – måske trykker de ind på din hjemmeside – og så skal der gerne være sammenhæng i den måde, du formulerer dig på. Du skal være genkendelig, og det gælder ikke kun i dine formuleringer, men også i det visuelle. Billeder, video, logo, farver osv. – det bør alt sammen holdes inden for din stil, din stemme – din identitet – så dine læsere og brugere kan genkende dig. 

Hold teksten kort 

Formuler dig kort som udgangspunkt. Du kan faktisk få folk til at læse ret meget, så længe det er relevant for dem. Men blandt andet sætter Facebooks annonceformater nogle begrænsninger for, hvor meget indhold du kan skrive. Og derudover har du ret kort tid til at fange målgruppens interesse. Så det er vigtigt, at du ret hurtigt kommer til sagen og får fortalt, hvad du tilbyder – viser, at du er relevant. Og det tvinger en kort tekst dig til. 

Korte tekster er desuden nemmere at overskue og ser mere overkommelige ud end lange. Hvis du har meget relevant at fortælle, kan du jo gøre det på den hjemmeside, annoncen linker hen til.   

Blikfanget er vigtigt! 

Fokuser på din målgruppe og sørg for at henvende dig til dem på blikfanget, som oftest er et billede, sørg for at billedet stemmer overens med temaet, du kører både på hjemmesiden og på dine andre platforme (vær genkendelig). Sørg også for at det har en masse farver (selvfølgelig så at det ikke modsiger dit budskab i annoncen) – så man ikke kan undgå at se annoncen, når man scroller på diverse sociale medier. 

Indholdet er mindst lige så vigtigt 

Dette er ikke sværere end alt anden kommunikation. Det svære er ikke så meget at formulere en annoncetekst til Facebook. Det svære er at få defineret den historie – det brand promise/den kernefortælling – der skal ligge til grund for kommunikationen, så det giver mening, så det er genkendeligt, og så målgruppen synes, det er interessant. 

Lige lidt om “unique selling proposition” – USP  

USP er altid et stærkt redskab at anvende, når du skal skrive annoncetekster. Her kan du inddrage de punkter, der gør dit produkt unikt og uundværligt. Fortæl læserne/kunderne, hvorfor det er lige netop dit produkt eller din service, de skal vælge (f.eks. frem for konkurrenternes). Vær ærlig og tænk over, hvad dine kunder især sætter pris på ved dit produkt.  
 
En USP skal være unik og kan altså ikke bare være “et godt tilbud” eller “god service”. Selvom de kan være gode salgsargumenter, er de ikke USP’er. En USP er noget, gør dit brand unikt. Noget, som konkurrenterne ikke let kan kopiere.  

”The rule of three” 

”The rule of three” er en god ting at benytte, når du skriver dine annoncetekster, det er det, fordi i tale og i tekst er det mere sandsynligt, at læseren modtager information, de får, i tre. 

For at kunne markedsføre godt skal du levere et budskab, der er godt modtaget. Tænk på ”the rule of three” som en motor til dit budskab. Det giver lettere, hurtigere og bedre resultater for læserne. 

Social Proof  er en god ide 

Når du skal overbevise din målgruppe om, hvorfor de skal købe dit produkt, er Social Proof et rigtig stærkt element at anvende. Du kan trække på kundeanmeldelser, influencers, videoer med kundeudtalelser eller fortælle, hvor mange stjerner, du har på Trustpilot. 

Mange tak fordi du læste med, jeg håber, dette har været lærerig læsning, og at du er blevet klogere på annoncering på Facebook og gode tips og tricks til, når du skal i gang, god skrivelyst og godt salg!  

Er du ikke færdig med at blive klogere? Se flere spændende indlæg her

Shopping Basket

Se min gratis demo på 17 minutter, hvor jeg gennemgår hvad, der skal til for, at du får succes som marketingkonsulent med Facebook Ads.

Ved tilmelding accepterer du at modtage e-mails med viden om Facebook-annoncering. Jeg sender kun e-mails, som jeg selv ville ønske at modtage, og du kan altid afmelde igen.