Hvordan bruger du Google Analytics bedst muligt?

Læsetid

Sidst opdateret

Indholdsfortegnelse

Du har sikkert hørt om Google Analytics, men hvad er det nu lige, det er? 

Prøv at forestille dig, at du vidste alt om dine kunder – hvor de hørte om dig, hvad der særligt interesserede dem i din forretning, hvor gamle de er, og hvor de kommer fra? Livet som virksomhedsejer ville da blive nemmere. 

Netop dette findes der værktøjer til. De værktøjer kan fortælle dig en stor del af disse ting om de mennesker, der besøger din hjemmeside. Det bedste – og mest brugte – af disse værktøjer er Google Analytics. Analytics kan fortælle dig alt om, hvordan netop din hjemmeside performer. Og så er det ovenikøbet gratis at bruge 🙂 

Mere om Google Analytics…

Google Analytics er et analyseværktøj til dataindsamling og -analyse af hjemmesider. Du kan bruge værktøjet til at forstå, hvor dine kunder kommer fra, hvor lang tid de bruger på din hjemmeside, hvor mange sider de besøger og meget mere. 

Derudover kan du også overordnet set se de demografiske informationer omkring dine besøgende på hjemmesiden (anonymt på burgerniveau selvfølgelig). 

Disse data kan du bruge til at forstå, hvordan din hjemmeside performer og derefter analysere på hvad og hvor, du kan gøre nogle ting anderledes for at få bedre resultater. 

Som webshopejer kan du også se, hvor dine køb primært kommer fra – altså om det er folk, der finder dig på Google Ads, organisk, gennem sociale medier eller via din mailliste. 

Alt sammen er meget vigtig information til at vurdere, hvor man får mest ud af de penge, eller den tid, man bruger på markedsføring. 

Man skal dog være klar over, at Google Analytics er et meget stort værktøj, og det kræver, at man bruger tid på at sætte det op og lære det at kende, førend man får noget konkret ud af det. Der findes en del guides på Youtube, der kan give dig et overblik over disse ting. 

Data er fundamentet for effektive Google Ads kampagner. Her er ingen bedre end Google Analytics. 

Data er fundamentet for effektive Google Ads kampagner. Her er ingen bedre end Google Analytics.

Hvordan kommer jeg i gang med google Analytics?

Så, hvordan kan jeg installere Google Analytics, eller hvordan får jeg Google Analytics på min hjemmeside? 
Det er som sagt rigtigt nemt at komme i gang med opsætning af Google Analytics. 

Gå ind på hjemmesiden og opret en gratis konto. 

Det kræver blot, at du allerede har en Google konto, f.eks. i form af en Gmail. 
Har du ikke en sådan, kan du ved samme lejlighed oprette en gratis. Har du allerede en Gmail-konto, logger du blot ind med den. 
Når du har oprettet kontoen, vil du komme ind på en side, hvor du skal indtaste et kontonavn for din Analytics-konto samt angive, hvilken hjemmeside du ønsker at tilknyttet til Analytics. Derefter klikker du på knappen ”Hent sporing-id”, hvorefter du får en lille stump kode, der skal implementeres på hjemmesiden. Har du et CMS-system, som eksempelvis WordPress, er det nemt at komme i gang. Google Analytics i WordPress kræver blot, du henter et af de mange Analytics plugins og indsætter dit id. 

Når dette er gjort, begynder Google at indsamle data om dem, som fremover besøger din hjemmeside. Du har altså ikke mulighed for at se data for brugere, der har været på hjemmesiden, før sporingskoden er lagt ind. 

Så hvad venter du på? Det er bare om at komme i gang med Google Analytics så hurtigt som muligt – tak fordi du læste med, jeg håber, du fik en masse ud af det 🙂 God arbejdslyst! 

Shopping Basket