Hvad gør Facebook og Instagram checkout?

Kategori

Læsetid

Sidst opdateret

Indholdsfortegnelse

Facebook og Instagram Checkout

Lad mig lige forklare denne udmelding. Kender du det, at du ser et produkt på Facebook og ønsker at købe det, det gør dine kunder også, og nu kan du snart gøre det meget nemmere for dem med Facebook & Instagram ”chekout”. 

Det gør altså, at vejen til at købe bliver kortere, fordi man ikke skal over på en hjemmeside. 

Facebooks helt nye (og smarte) tiltag bliver implementeret på både Facebook og Instagram, dette handler om at gøre det nemmere for brugeren at afslutte et køb. Det fungerer sådan, at når brugeren ser et produkt på enten Facebook eller Instagram, som de ønsker at købe, kan vedkomne købe og betale igennem platformen. 

Så altså forbrugere får med Facebooks checkout funktion mulighed for at gennemføre deres online shopping uden at skulle forlade Instagram eller Facebook-platformen. Brugere skal ikke længere navigere fra sociale medier til virksomheders websites for at gøre et køb, men kan med få klik foretage et køb og vende tilbage til deres feed uden nogen som helst forstyrrelser.  

Denne funktion er indtil videre kun kommet til USA, men der er udsigter til, at det også når Danmark snart, og når det gør, så skal du være forberedt. 
 
Virksomheder, der ønsker at anvende checkout-funktionen, skal være godkendt som en virksomhedskonto (På Facebook og/eller Instagram), bruge Facebook Commerce Manager og have deres webshop via Shopify eller BigCommerce.

Når du skal i gang

Det består i bund og grund om, at når du bruger Handelsadministrator, kan duopsætte en forretning med betaling. Med betaling på de to platforme får kunderne mulighed for at købe varer direkte fra din webshop på Facebook eller Instagram. Du skal betale et lille salgsgebyr til mediet for dine salg. Når der så kommer et salg, vil du få normalt udbetalt dine penge inden for 8 til 10 dage. 

 Og fordelene ved betaling for din virksomhed er følgende: 

  • Når en kunde angiver betalings- og leveringsoplysninger for et køb på Facebook eller Instagram, gemmer vi deres betalingsoplysninger, så de ikke behøver indtaste dem igen, hver gang de vil købe noget. De behøver heller ikke oprette nye konti for at fuldføre et køb. 
  • Facebook gemmer betalingsoplysningerne på en sikker måde. Med deres beskyttede betalingsoplysninger på ét sted kan kunder fuldføre køb uden at skulle logge på et andet website. 
  • Facebook har politikker, der hjælper med at sikre en høj kvalitet af virksomheder og beholdninger på vores platform. De gennemgår alle produkter, der er til salg, for at sikre kvaliteten af opslag og begrænse produkter, der overtræder vores politikker. 
  • Facebook sikrer dig, at billeder og beskrivelser til hvert produkt er konsistente, hvilket hjælper kunder med at få en god oplevelse med din virksomhed på platformen. 

Chekout på Instagram

Med Instagram Checkout slipper man som kunde for de mange ekstra steps, der kan være forbundet med at købe et produkt, du har set på Instagram. Når shopping er sat op, er det nemt og simpelt: Tryg på det taggede produkt, læg i kurv og betal direkte på platformen. 

Den kortere købsproces vil gøre det hurtigere og nemmere  for interesserede kunder at gennemføre deres handlen online – helt uforstyrret og uden afbrydelser. 

Checkout stjæler trafik, der tidligere var endt på din virksomhed egne shop – så der er altså mindre trafik på din egen webshop, men det betyder ikke mindre salg. 

Herunder er der et eksempel på ”Instagram chekout” 

Chekout på Facebook

Som på Instagram så er det lige så nemt på Facebook – ser du et produkt, du ønsker at købe, er det nu kun få klik væk: tryk på annoncen, læg i kurv og betal direkte på platformen. 

Herunder er et eksempel på ”Facebook chekout” 

Facebook & Instagram Checkout er et modsvar til iOS 14

Apple har fornylig lanceret deres iOS 14-opdatering, hvilket betyder, at personer der har en Apple mobil skal trykke ”Ja” eller ”Nej” til at blive tracket på Facebook. Det gør, at når dine kunder ser dine annoncer, går ind på din hjemmeside, mistes der omkring halvdelen af data. Facebook & Instagram Checkout gør op imod det at skulle have personer på sin hjemmeside, hvilket kommer til at være en afgørende faktor for alle shops på Facebook. 

Funktionen kommer snart til Danmark. Hvornår ved vi ikke endnu, men det bliver en gamechanger for dem, som er forberedte. Tak fordi du læste med, jeg håber, det var god og lærerig læsning! 

Er du ikke færdig med at blive klogere? Se flere spændende indlæg her

Shopping Basket

Se min gratis demo på 17 minutter, hvor jeg gennemgår hvad, der skal til for, at du får succes som marketingkonsulent med Facebook Ads.

Ved tilmelding accepterer du at modtage e-mails med viden om Facebook-annoncering. Jeg sender kun e-mails, som jeg selv ville ønske at modtage, og du kan altid afmelde igen.