Hvad er User Generated Content (UGC)?

Læsetid

Sidst opdateret

Indholdsfortegnelse

Hvad er User Generated Content (UGC)?

En produktanmeldelse på alt fra en blogpost til et delt billede på et socialt medie, der er mange måder for dine kunder at dele, hvor glade de er for et produkt af dit brand, og netop dette bliver kaldt User generated content, også forkortet til UGC. 

Og lige præcis dette er, når dine kunder deler dine produkter eller reklamerer for din service, især på de sociale medier, men også på hjemmesider eller som blogposts. Der behøver dog ikke stå ”reklame” på et oplag for, at det er klassificeret som UGC, det kan bare være et lille opslag eller sågar også en story – dette kaldes UGC så snart, dit brand bliver nævnt i form af et lille hashtag eller et ad (f.eks. @Instagram). 

Dette er en god marketingstrategi, da det der nemt og billigt for dig. Glade og tilfredse kunder, der deler sin oplevelse med din service eller produkt på diverse sociale medier ganske gratis, skaber tillid til din virksomhed, da de deler af ren lyst, fordi de vil dele deres gode oplevelse med dit brand med deres følgere eller venner. 

Så hvad kan UGC hjælpe dig med at opnå?

Det kan hjælpe dig med at…

  1. Dine kunder hjælper dig med at markedsføre din virksomhed, hvilket skaber en følelse af ægtehed.
  2. Skabe troværdighed hos dine nuværende og/eller nye kunder.
  3. Give dine potentielle kunder nyttig information baseret på andres erfaring

Eksempler på medier hvor UGC er meget aktuelt

UGC på de sociale medier (Instagram) 

De sociale medier er hjem for mange UGC-opslag, men især platformen Instagram er et godt potentielt medie for UGC, og det er det, fordi der alene på denne platform bliver delt omkring 95 millioner opslag bestående blandt andet af billeder, men også videoer, lige så snart det bliver delt med dit hashtag eller et ad (f.eks. @Instagram) – så er det klassificeret som UGC. 

UGC-anmeldelser på trustpilot 

Trustpilot.dk er en ofte brugt hjemmeside af mange danskere, der kan de finde anmeldelser på netop de hjemmesider og brands, de ikke kender til i forvejen. Her kan de se, hvad resten af befolkningen siger om netop din service eller dine produkter. En anmeldelse herpå er også klassificeret UGC, da dine kunder ved at skrive en god anmeldelse får dine potentielle kunder til at være mere villige til at købe en af dine produkter eller din service. 

Vidste du at: 

Trustpilot er ét af de mest besøgte websites i Danmark med en Alexa-rang på 10, april 2021. 

Denne tekst siger tydeligt, at trustpilot er en hjemmeside besøgt af danskerne, det vil sige, at læserne lytter til, hvad der bliver skrevet og tager netop det, de har læst til eftertragtning i deres egne købsmønstre. 

UGC på YouTube 

Nu er vi efterhånden vant til, at man kan finde alt og lægge alle sine tanker op på internettet, og udover sociale medier som Instagram og Facebook, er der endnu et socialt medie, hvor UGC bliver brugt flittigt, nemlig YouTube. 

YouTube er efterhånden blevet til en streamingstjeneste lidt ala Netflix og Viaplay, alle der vil, kan filme sine egne videoer og uploade dem til mediet, og der er mange, der har fundet en levevej igennem dette og fået mange fans og følgere, der kigger med hjemme på computeren. Det er en god ting for brands, når det kommer til UGC. Da disse såkaldte ”Youtubere” kan snakke om lige, hvad der falder dem ind, så falder snakken tit på alt fra store til små brands. Dette kaldes User generated content. 

Hvordan kommer du i gang med UGC? Hvad kan du gøre herfra?

Det er egentlig meget simpelt, Skab loyale kunder og relationer til dem. 

Det kan man ved at gøre dette; 

  • Når man sender en pakke, kan man lægge en flyer med, hvor der står, at for at være med i en konkurrence skal der deles et opslag på Instagram om netop sit brand. 
  • Det samme kan man gøre, hvis man har en fysisk butik, altså hvis man deler et opslag, så er man en del af en kundeklub eller med i en konkurrence. 

Jeg håber, du fik noget ud af denne lille tekst, nu er det bare at lægge hovedet i blød og lege med noget User generated content. God fornøjelse. 

Shopping Basket

Se min gratis træning på 26 minutter, hvor jeg gennemgår hvad, der skal til for, at du får succes med Facebook-annoncering.

Ved tilmelding accepterer du at modtage e-mails med viden om Facebook-annoncering. Jeg sender kun e-mails, som jeg selv ville ønske at modtage, og du kan altid afmelde igen.

Få Early Bird pladser tilbage

Kurset koster kun ca. 3000 kr. efter skattefradrag.
Skabelon til at få fradrag findes i kurset.

Se min gratis træning på 26 minutter, hvor jeg gennemgår hvad, der skal til for, at du får succes med Facebook-annoncering.

Ved tilmelding accepterer du at modtage e-mails med viden om Facebook-annoncering. Jeg sender kun e-mails, som jeg selv ville ønske at modtage, og du kan altid afmelde igen.