fbpx

Hvad er EFU-modellen?

Læsetid

Sidst opdateret

Indholdsfortegnelse

EFU-modellen er et fantastisk værktøj; meget enkelt, nemt at arbejde med og skaber gode resultater.

EFU-modellen oversætter kort sagt dine produkts eller services enskaber til udbytte, vi mennesker vil kunne se værdien af vores investering – uanset om det er vores tid eller penge vi investere.

MEN først skal vi lige have på plads, hvad EFU står for?

 

E = egenskab 

F = fordel

U = udbytte

 

Hav EFU-modellen i baghovedet når du markedsfører dine produkter eller servicer, det skal du have fordi med netop dette værktøj kan du ramme dine kunder lige præcis der hvor de er mere villige til at købe, og det er de fordi mennesker har fokus på udbytte, og ved brug af EFU-modellen fortæller og viser du til dine kunder, hvad både egenskaben af netop det produkt du annoncere eller reklamere for er, og dermed også hvad fordelen for dine kunder og køberne vil være ved netop det produkt – og når du ved førnævnte så kan du vurdere hvad dit kundens udbytte er, hvad de får ud af produktet men samtidig kan du også finde ud af hvad dit udbytte er, altså hvad du får ud af at dine kunder ser en fordel ved produktet.

Så altså, du skal fange kundens interesse med det samme, og det gør du bedst ved at tydeliggøre udbyttet af vedkomnes investering.

Og til sidst et lille eksempel hertil; materialevalg i en stol

Egenskab: stolens sæde er lavet af plastikflasker

Fordel: lever op til mange kunders ønske om miljøvenlighed

Udbytte: styrker virksomhedens CSR (corporate social responsibility) profil.

Det var altså en lille kort tekst om EFU-modellen, men om ikke andet så håber jeg du blev klog på emnet og ikke mindst at du har det i baghovedet når du markedsfører et af dine produkter – god arbejdslyst og godt salg 🙂

Shopping Basket