Hvad er conversions API? og hvordan kan du bruge det? Det kommer jeg ind på i løbet af dette blogpost.
Før jeg starter med at komme ind på emnet, vil jeg anbefale, at hvis du ikke ved hvad en Facebook Pixel er, så skal du læse mit indlæg omkring hvad din Facebook Pixel er her.
Conversion API er nemlig et add-on til din Facebook Pixel, som skal hjælpe dig med at få endnu mere data ind fra dit website til Facebook.
Conversion API har mange navne – både Conversion API, Serverside Tagging og Konverteringer for API. En masse betegnelser, som i sidste ende er fuldstændig det samme, så du skal ikke blive forvirret.
Så hvad er conversions API?:
Conversion API er et add-on til din Facebook Pixel. Det, som Conversion API gør, er, at den gør det muligt at dele (server-sent) hændelser, der er sket på dit website direkte fra en server til en server. Det betyder, at i stedet for at Facebook sender data via. din browser (klient), så sender den via. en server, som er tilsluttet via. en API.

Lad mig prøve at forklare det med et eksempel, hvor vi tager udgangspunkt i en kunde, der besøger dit website.
Uden Conversion API:
En kunde besøger dit website, hvor du ikke har installeret Conversion API. Den data, der bliver sendt tilbage til Facebook, bliver sendt igennem den browser, som vedkommende bruger. Den besøgende har installeret Ad Blockers, som cirka 25% af alle danskere har installeret, hvilket gør, at du ikke får noget data, som der sendes tilbage til Facebook.
Med Conversion API:
Omvendt hvis en kunde besøger din hjemmeside, og du har installeret Conversion API, så bliver data sendt tilbage via. serveren. Som nævnt før, så bliver det sendt fra server til server. Dette medfører, at du undgår, at data’en skal igennem en browser, og derfor får du alt det data, som du skal have med til Facebook.
Resultatet er, at du ved implementering af Conversion API kan forvente, at der kommer 25 – 30% mere data igennem. I sidste ende giver det flere konverteringer, fordi du giver Facebook mere data og dermed mere viden. Det medfører altså, at det bliver nemmere for Facebook at målrette dine annoncer til potentielle kunder, som du gerne vil sælge din ydelser til.
Men hvordan kommer du i gang med at få installeret din Conversion API?
Ligesom når du skal installere din Pixel, kan du gøre det manuelt via. kodning eller ved at bruge Google Tag Manager. Her vil jeg dog anbefale, at du bruger et modul til det CMS, som du bruger.
Hvis du bruger WordPress kan jeg anbefale det plug-in der hedder “PixelYourSite”, hvor du hurtigt kan sætte dit “API-token” ind, hvorefter du har installeret Conversion API. Det tager 5-10 minutter, og det kræver minimalt arbejde.
Hvis du bruger Shopify, skal du i din integration med Facebook ind og vælge “data sharing”. Herunder skal du vælge “Maximize value”, hvorefter det så er automatisk slået til.
Hvis jeg var dig, ville jeg helt klart starte med at undersøge dit CMS (dem, som udbyder dit website), og høre dem, om de har en mulighed for at implementere det via. et modul. Det sparer dig ofte for en masse tid og penge, og gør, at det er nemt for dig at komme i gang.
Afrunding:
Jeg håber, at du blev klogere på hvad en Conversion API er, og hvad det kan bruges til, samt hvordan du kommer bedst muligt i gang med at bruge det. Hvis du er mere interesseret i at lære om hvordan du sætter det op, så har jeg et specifikt modul i mit online Facebook- og Instagram kursus, hvor jeg viser dig step-by-step hvordan du sætter det op på under 10 minutter.
Har du spørgsmål til dette blogpost, er du altid velkommen til at sende mig en e-mail på kontakt@emilnissen.dk.