Google My Business er vigtigt for din forretning

Læsetid

Sidst opdateret

Indholdsfortegnelse

Google My Business er vigtigt!

Google My Business (GMB) er en gratis virksomhedsfortegnelse, der giver din virksomhed mulighed for større synlighed online. Kort sagt så er Google My Business et samlingssted for din virksomheds praktiske oplysninger. Dette er de helt basale oplysninger, man samler på sin Google My Business konto, som adresse, www-adresse, E-mail, Åbningstider, branchekategori, anmeldelser fra kunder og meget andet. Man kan indsætte billeder af sine produkter, medarbejdere og af sine fysiske lokaler/ forretning. 

Den helt store fordel er, at disse oplysninger bliver brugt af Google på to meget brugte platforme, nemlig den normale Google søgning og Google Maps søgninger. 

Ved brug af denne funktion kan dine kunder let finde alle relevante oplysninger om din virksomhed på de to førnævnte platforme, når de søger efter oplysninger. Du gør det nemt at søge og finde oplysninger om din virksomhed, og du højner helt klart det overordnede visuelle billede af din virksomhed, når din virksomhed er repræsenteret med dine oplysninger i Google My Business. 

Dette er specielt interessant, hvis: 

  1. Din virksomheds fysiske forankring er væsentlig for kunden (f.eks. en fysisk butik, en håndværker eller et kontor – til folk der gerne vil have leverandørerne tæt på). 
  2. Din virksomhed har flere lokationer. 

Du må du ikke misforstå mig, funktionen er interessant uanset, om du ikke kan sætte rettetegn udfor udsagnene ovenover, men hvis du kan sætte rettetegn udfor dem, så gør Google My Business det bestemt nemmere for dine kunder, de kan nemt finde ud af, om lige præcis din virksomhed ligger tæt på vedkomne, og hvis du har en hel kæde, kan kunden finde den nærmeste på sig. 

Derudover kan du koble din Google My Business sammen med din Google Ads-konto og få mulighed for at gøre disse to ting: 

  1. Du kan vise din fysiske placering direkte i din tekstannonce – så din adresse også vises i Googles almindelige søgeresultater. 
  1. Du kan lave annoncer i Google Maps igennem Google Ads 

Du kan altså annoncere med udgangspunkt i din fysiske lokation med en annonce, der hurtigt viser brugeren jeres flotte anmeldelser og tager dem til jeres website. 

Og med ét klik kan brugeren sende dine Google My Business-informationer til sin egen telefon. Det er smart, hvis folk sidder og søger efter din butik umiddelbart inden, de skal ud ad døren. 

Så hvordan får du så sat Google My Business op for din virksomhed?

Google My Business er nok den nemmeste marketingaktivitet, du kommer til at have med at gøre i dag. 

  1. Først så går du til https://www.google.com/intl/da_DK/business/ 
  2. Så sørger du for at logge ind på den Google-profil, du vil have tilknyttet din virksomhed 
  3. Så klikker du på ’Tilføj sted’ og dernæst ’Tilføj enkelt sted’ 
  4. Så starter du med at søge efter din virksomhed. De fleste virksomheder er allerede oprettet af Google, så her handler det om at ’gøre krav på’ virksomheden. 
  5. Hvis Google kan finde din virksomhed, følger du bare de fem trin for at claime din virksomhed. Dermed ikke sagt, at man skal være ejer af virksomheden for at sætte en Google My Business op. 
  6. Hvis Google ikke kan finde din virksomhed, vælger du bare ’Tilføj din virksomhed til Google’. 
  7. Herefter følger du vejledningen. Trinnene er så nemme, at vi ikke behøver afdække dem i dette indlæg. 

Sådan bør du optimere din Google My Business

Du bør som minimum sørge for, at følgende fungerer: 

  1. Logo 
  2. 2-3 billeder inde fra virksomheden 
  3. 1 billede af facaden (hvis fysisk butik) 
  4. Korrekte åbningstider 
  5. Korrekt telefonnummer 
  6. Hjemmesideinfo 

Et godt tip, som du bør prioritere, er at få inkorporeret dit primære søgeord i navnet på din virksomhed. Det er det ord, som hjælper til, at du bliver fundet i Google Maps og Google My Business på andet end dit navn. 

Har du lidt mere tid, så bør du prioritere at arbejde med dine billeder. 

Den rækkefølge, du ligger dem op i, er den rækkefølge, som de bliver vist i på Google – så leg lidt med at have en god variation, og præsenter dem i den rækkefølge, der gør din virksomhed mest appellerende. 

Så vi kan vist godt blive enige om, at Google My Business et super fedt GRATIS marketingredskab med masser af potentiale – specielt til fysisk forankrede virksomheder. 

Så nu er det bare om at komme i gang med opsætningen af din Google My Business, og jeg håber, jeg har klædt dig nok på til at få skudt det i gang. Tak for du gad at læse med, jeg håber som altid, du blev mere klog på emnet. 

Er du ikke færdig med at blive klogere? Se flere spændende indlæg her

Shopping Basket

Se min gratis demo på 17 minutter, hvor jeg gennemgår hvad, der skal til for, at du får succes som marketingkonsulent med Facebook Ads.

Ved tilmelding accepterer du at modtage e-mails med viden om Facebook-annoncering. Jeg sender kun e-mails, som jeg selv ville ønske at modtage, og du kan altid afmelde igen.