Gemte målgrupper på Facebook og hvordan du bruger dem

En af de mest almindelige muligheder for målgrupper på Facebook er “Gemte målgrupper”. Hvorfor de lige hedder “Gemte målgrupper”, er ikke noget, som du skal tage yderligere stilling til. Læs mere om Brugerdefineret målgrupper her.

De gemte målgrupper er den type målgrupper, som nok flest kender til. Det er her, hvor du får en lang række muligheder for at definere din målgruppe. Alt fra geografi, alder, køn, interesser, adfærd og en masse andre muligheder, som vi kommer til at dykke ned i her.

I indlægget her vil jeg komme ind på hvornår jeg anbefaler at bruge de gemte målgrupper, samt hvilke elementer under de gemte målgrupper, som jeg vil anbefale, at du starter med at tage et kig på.

Men lad os starte med, hvornår det er, at jeg anbefaler at bruge det

De gemte målgrupper er især gode til din Push-annoncering, hvor du rammer nye potentielle kunder med din markedsføring. Det er godt her, fordi de andre typer målgrupper er mere databaseret, hvor de gemte målgrupper er mere baseret på hvad du fornemmer, at der må være din ideelle målgruppe. Netop derfor bruger jeg faktisk kun de gemte målgrupper til Push-annoncering. Er du i tvivl om hvad Push-annoncering er, så læs mit indlæg om det her.

Hvilke muligheder har du med de gemte målgrupper på Facebook?

Lokationer:

Du har mulighed for at vælge hvorhenne din målgruppe skal befinde sig. Her har du mulighed for at skrive land, by, postnummer og adresse. Du har også mulighed for at vælge flere byer, flere postnumre eller lignende, hvis du eksempelvis har en lang liste med postnumre, som du gerne vil ramme.

Alder:

Du har mulighed for at vælge alder fra 18-65+. Det er faktisk også muligt at vælge helt ned til 13 år, men der er en masse andre krav, før du kan benytte dig af denne aldersgruppe. Jeg vil anbefale, at du annoncerer til personer mellem 18-65+.

Køn:

Du har mulighed for at vælge mellem køn. Her kan du vælge “Alle” køn, men du kan også vælge mellem mænd og kvinder.

Sprog:

Under sprog har du mulighed for at vælge hvilket sprog din målgruppe skal have installeret på sin computer. Det vil altså sige, at hvis du vælger Danmark som lokation og du vælger Dansk som sprog, men der er en i Danmark, der har det på engelsk, så vil du ikke ramme vedkommende. Jeg vil altid anbefale, at vælge dit primære sprog og hertil engelsk. Der er mange, der som standard har installeret sin computer eller telefon på engelsk.

Detaljeret målretning:

Det er her, hvor det bliver meget spændende – nemlig under de detaljerede muligheder. Jeg vil komme ind på 3 forskellige muligeder, som er: demografi, interesser og adfærd.

Demografi målretning:

Her kan du nå ud til personer på baggrund af deres oplysninger omkring uddannelse, beskæftigelse, livsstil og mange andre demografiske muligheder.

Interessebaseret målretning:

Det her er nok den mest interessante, og den, som jeg personligt bruger mest. Her får du en lang række valgmuligheder, hvor du kan vælge interessespecifikke emner. Eksempelvis kan du vælge “Sundhed”, hvor du så rammer personer, der har vist interesse inden for sundhed. Her vil jeg anbefale, at du prøver at skrive alle de termer, som du tænker din målgruppe kan have interesse i.

Adfærd:

Under Adfærd har du mulighed for at vælge imellem en masse adfærdsbestemte muligheder. Den er ret interessant, fordi det er noget, som folk selv har sat som indstillinger på deres Facebook. Af dem, som jeg bruger mest, er eksempelvis forældre. At være forælder er en adfærd, og herunder har du muligheder for at vælge eksempelvis “forældre til småbørn i alderen 0-3 år”.

Godt tip:

Undersøg de gemte målgrupper, navigerer rundt og prøv en masse forskelligt. Der er ikke noget, som er rigtigt eller forkert, men herover har du mine anbefalinger. I mit kursus viser jeg dig præcist hvordan du sætter det op mere dybdegående, så du efterfølgende er selvkørende inden for de gemte målgrupper.

Har du spørgsmål til dette blogpost, er du altid velkommen til at sende mig en e-mail på kontakt@emilnissen.dk

Lær hvordan du får succes som marketingkonsulent

Shopping Basket

Se min gratis demo på 17 minutter, hvor jeg gennemgår hvad, der skal til for, at du får succes som marketingkonsulent med Facebook Ads.

Ved tilmelding accepterer du at modtage e-mails med viden om Facebook-annoncering. Jeg sender kun e-mails, som jeg selv ville ønske at modtage, og du kan altid afmelde igen.