EFU-modellen er et fantastisk værktøj; meget enkelt, nemt at arbejde med og skaber gode resultater.
EFU-modellen oversætter kort sagt dine produkters eller servicers egenskaber til udbytte, vi mennesker vil kunne se værdien af vores investering – uanset om det er vores tid eller penge, vi investerer.
MEN først skal vi lige have på plads, hvad EFU står for?
E = egenskab
F = fordel
U = udbytte
Hav EFU-modellen i baghovedet, når du markedsfører dine produkter eller servicer, det skal du have, fordi med netop dette værktøj kan du ramme dine kunder lige præcis der, hvor de er mere villige til at købe, og det er de, fordi mennesker har fokus på udbytte, og ved brug af EFU-modellen fortæller og viser du til dine kunder, hvad både egenskaben af netop det produkt, du annoncerer eller reklamerer for, er, og dermed også hvad fordelen for dine kunder og køberne vil være ved netop det produkt – og når du er ved førnævnte, så kan du vurdere, hvad dit kundens udbytte er, hvad de får ud af produktet, men samtidig kan du også finde ud af, hvad dit udbytte er, altså hvad du får ud af, at dine kunder ser en fordel ved produktet.
Så altså, du skal fange kundens interesse med det samme, og det gør du bedst ved at tydeliggøre udbyttet af vedkomnes investering.
Og til sidst et lille eksempel hertil; materialevalg i en stol
Egenskab: stolens sæde er lavet af plastikflasker
Fordel: lever op til mange kunders ønske om miljøvenlighed
Udbytte: styrker virksomhedens CSR (corporate social responsibility) profil.
Det var altså en lille kort tekst om EFU-modellen, men om ikke andet så håber jeg, du blev klog på emnet og ikke mindst, at du har det i baghovedet, når du markedsfører et af dine produkter – god arbejdslyst og godt salg 🙂