Fordeling af dit budget på Facebook

Du har 2 muligheder for at fordele dit budget på Facebook. Hvis ikke du har læst omkring din annonceadministrator, så kan du læse mere omkring den her. Det er vigtigt, at du lærer den at kende, før du dykker ned i fordelingen af dit budget på Facebook.

Men hvis vi går tilbage til selve fordelingen, så er det muligt at fordele budgettet på 2 måder – enten på kampagneniveauet eller på annoncesætniveauet.

Jeg vil lige prøve at forklare, hvordan det helt præcist fungerer, og komme med et eksempel på hvad jeg anbefaler dig at vælge.

Budget på Facebook: kampagneniveauet (CBO):

Hvis du vælger fordeling på kampagneniveauet, fortæller du Facebook, at den selv må fordele budgettet ud på de annoncesæt du har. Lad os antage, at du har 3 annoncesæt i en kampagne, så kan Facebook selv allokerer budgettet der, hvor den tænker, at der kommer den bedst mulige performance.

Budget på Facebook: annoncesætniveauet (ABO):

Hvis du omvendt vælger fordeling på annoncesætniveauet, så skal du selv ind og styre hvor meget du vil bruge af budget pr. annoncesæt, altså pr. målgruppe. Her har du mere kontrol over dit budget på de enkelte målgrupper, men det fungerer ikke godt i forhold til at spille algoritmen god.

Lad os tage et eksempel på det i praksis:

På billedet her ser du 2 kampagner. Den til venstre har fordelt budgettet på annoncesæt, altså 100 kr. pr. annoncesæt. Omvendt er budgettet til højre fordelt på kampagneniveauet, så Facebook selv kan styre de i alt 300 kr. dertil, hvor den mener, at der kommer den bedste performance.

I tilfældet her, og det som oftest sker, er, at når man vælger det på kampagneniveau bruger den meget mere budget på ét annoncesæt, fordi at det skaber konverteringer. Omvendt på annoncesætniveauet, så kan den jo kun bruge 10$, hvor at den ved opsætningen på kampagneniveauet i princippet kan bruge hele budgettet på ét annoncesæt.

Derfor vil jeg altid anbefale at vælge budgettet på kampagneniveau, så du lader algoritmen finde ud af hvorhenne det er, at du tjener flest penge, og dermed optimere efter det.

Jeg håber, at du blev klogere på hvordan de 2 forskellige fordelinger fungerer, og hvad det er, som jeg anbefaler dig at gå i krig med. Hvis du har mere interesse i det, har jeg et helt modul i mit kursus, hvor jeg dykker ned i det hele, og viser dig step by step hvordan du sætter det op.

Har du spørgsmål hertil, så send mig endelig en e-mail på kontakt@emilnissen.dk

Modtag den nyeste viden om Facebook i din indbakke

Shopping Basket

Se min gratis træning på 26 minutter, hvor jeg gennemgår hvad, der skal til for, at du får succes med Facebook-annoncering.

Ved tilmelding accepterer du at modtage e-mails med viden om Facebook-annoncering. Jeg sender kun e-mails, som jeg selv ville ønske at modtage, og du kan altid afmelde igen.

Få Early Bird pladser tilbage

Kurset koster kun ca. 3000 kr. efter skattefradrag.
Skabelon til at få fradrag findes i kurset.

Se min gratis træning på 26 minutter, hvor jeg gennemgår hvad, der skal til for, at du får succes med Facebook-annoncering.

Ved tilmelding accepterer du at modtage e-mails med viden om Facebook-annoncering. Jeg sender kun e-mails, som jeg selv ville ønske at modtage, og du kan altid afmelde igen.