fbpx

Din webshop bliver ligegyldig – Instagram & Facebook checkout kommer

Kategori

Læsetid

Sidst opdateret

Indholdsfortegnelse

Facebook og Instagram Checkout

 Lad mig lige forklare denne udmelding. Kender du det at du ser et produkt på Facebook og ønsker at købe det, det gør dine kunder også og nu kan du snart gøre det meget nemmere for dem med Facebook & Instagram ”chekout”.

Det gør altså at vejen til at køb bliver kortere fordi man ikke skal over på en hjemmeside.

Facebooks helt nye (og smarte) tiltag kaldet bliver implementeret på både Facebook og Instagram, dette handler om at gøre det nemmere for brugeren at afslutte et køb. Det fungerer sådan at når brugeren ser et produkt på enten Facebook eller instagram som de ønsker at købe kan vedkomne købe og betale igennem platformen.

Så altså forbrugere får med Facebooks checkout funktion, mulighed for at gennemføre deres online shopping, uden at skulle forlade Instagram eller Facebook platformen. Brugere skal ikke længere navigere fra sociale medie til virksomheders websitet for at gøre et køb, men kan med få klik foretage et køb og vende tilbage til deres feed uden nogen som helst forstyrrelser. 

Denne funktion er indtil videre kun kommet til USA, men der er udsigter til at det også når Danmark snart, og når det gør, så skal du forberedt.

Virksomheder der ønsker at anvende checkout funktionen, skal være godkendt som en virksomhedskonto (På Facebook og/eller Instagram), bruge Facebook Commerce Manager og have deres webshop via Shopify eller BigCommerce. 

Når du skal i gang

Det består i bund og grund om at når du bruger Handelsadministrator, kan du opsætte en forretning med betaling. Med betaling på de to platforme for kunderne mulighed for at købe varer direkte fra din webshop på Facebook eller Instagram. du skal betale et lille salgsgebyr til mediet for dine salg, når der så kommer et salg, vil du få normalt udbetalt dine penge inden for 8 til 10 dage.

Og fordelene ved betaling for din virksomhed er følgende:

  • Når en kunde angiver betalings- og leveringsoplysninger for et køb på Facebook eller Instagram, gemmer vi deres betalingsoplysninger, så de ikke behøver indtaste dem igen, hver gang de vil købe noget. De behøver heller ikke oprette nye konti for at fuldføre et køb.
  • Facebook gemmer betalingsoplysningerne på en sikker måde. Med deres beskyttede betalingsoplysninger på ét sted kan kunder fuldføre køb uden at skulle logge på et andet website.
  • Facebook har politikker, der hjælper med at sikre en høj kvalitet af virksomheder og beholdninger på vores platform. De gennemgår alle produkter, der er til salg, for at sikre kvaliteten af opslag og begrænse produkter, der overtræder vores politikker.
  • Facebook sikrer dig, at billeder og beskrivelser til hvert produkt er konsistente, hvilket hjælper kunder med at få en god oplevelse med din virksomhed på platformen.

Chekout på Instagram

Med Instagram Checkout slipper man som kunde for de mange ekstra steps, der kan være forbundet med at købe et produkt, du har set på Instagram. Når shopping er sat op, er det nemt og simpelt: Tryg på det taggede produkt, læg i kurv og betal direkte på platformen.

Den kortere købsproces vil gøre det hurtigere og nemmere at for interesserede kunder at gennemføre deres handlen online – helt uforstyrret og uden afbrydelser.

Checkout stjæler trafik, der tidligere var endt på din virksomhed egne shop – så der er altså mindre trafik på din egen webshop, men det betyder ikke mindre salg.

Herunder er der et eksempel på ”Instagram chekout”

Chekout på Facebook

Som på instagram, så er det lige så nemt på Facebook – ser du et produkt du ønsker at købe, er det nu kun få klik væk: tryk på annoncen, lig i kurv og betal direkte på platformen.

Herunder er et eksempel på ”Facebook chekout”

Facebook & Instagram Checkout er et modsvar til iOS 14

Apple har fornylig lanceret deres iOS 14 opdatering, hvilket betyder at personer der har en Apple mobil skal trykke ”Ja” eller ”Nej” til at blive tracket på Facebook. Det gør, at når dine kunder ser dine annoncer, går ind på din hjemmeside, mistes der omkring halvdelen af data. Facebook & Instagram Checkout gør op imod det at skulle have personer på sin hjemmeside, hvilket kommer til at være en afgørende faktor for alle shops på Facebook.

Funktionen kommer snart til Danmark. Hvornår ved vi ikke endnu, men det bliver en gamechanger for dem som er forberedte. Tak fordi du læste med, jeg håber det var god og lærerig læsning!

Shopping Basket

Kursus i Facebook annoncering fra A-Z

På mit kursus kan begyndere få en grundig introduktion til online Facebook Ads fra A-Z. Bliv selvkørende, og undgå at bruge en masse penge på noget der slet ikke fungerer.