Call to Action vs Call to Value

Læsetid

Sidst opdateret

Indholdsfortegnelse

Call To Action vs. Call to Value

En ”call to action”, forkortes til ”CTA”, betyder på dansk ”en opfordring til handling”. Dette er et visuelt element, der lokker en besøgende til at udføre en handling. En ”call to value” er i princippet en call to action, men som også indeholder et værditilbud, der giver dine hjemmesidesbesøgende mere kontekst til at informere om deres beslutning og noget, der har værdi for dine læsere. 

”få mere af vide”, ”download nu” og ”kom i gang” er alle almindelige call to action knapper, men de er alle afhængige af tekst for at kunne kende konteksten – hvad skal de lære mere om? Hvad downloader de? Hvad kan de komme i gang med? Disse CTA’er fortæller brugeren, hvilken handling der skal foretages, men forklarer ikke, hvad brugeren får ud af det. 

Dette er derfor, at call to value giver mest mening at benytte sig af

Call to value er, som sagt dét som call to action er, bare med mere information og kontekst til, hvad man trykker sig ind på og så videre og ikke mindst med et værditilbud. 

For eksempel er call to value gode til at guide besøgende til destinationssider, da konteksten er i selve formularen eller knappen, og der derfor ikke behøves at formuleres en masse udover knappen. 

En knap der siger ”udforsk mine (eller din virksomheds navn) værker” er meget konkret, ved sådan en tekst er dine besøgende eller kunder ikke i tvivl om, hvad de trykker ind på. 

Hvor kan begreberne bruges? Det kan de i det meste af dit indhold, om det er på din hjemmeside, hvor du linker ind til andre destinationssider eller et opslag på en social platform, hvor du linker ind til din hjemmeside eller andet, du vil gøre dine kunder og følgere opmærksom på. 

Call to value giver mere kontekst end opfordringer til handling, men de er typisk også længere.

Eksempler på forskellen af de to begreber:

CTA

Call to value

”Download nu”

”Download og bliv klogere på…”

”Kom i gang”

”Øg dit salg med denne viden”

”Få mere af vide”

”Bliv klogere på salg her”

”Indsend formular her”

”Indsend denne formuler for at downloade din e-bog”

Tak fordi du læste med, jeg håber, du lærte en masse om fordelene ved call to value, og hvorfor det er en god ide at begynde at tænke det ind, når du laver hjemmeside eller bare et Facebookoplag – så er det bare med selv at komme i gang.  

Er du ikke færdig med at blive klogere? Se flere spændende indlæg her

Shopping Basket

Se min gratis demo på 17 minutter, hvor jeg gennemgår hvad, der skal til for, at du får succes som marketingkonsulent med Facebook Ads.

Ved tilmelding accepterer du at modtage e-mails med viden om Facebook-annoncering. Jeg sender kun e-mails, som jeg selv ville ønske at modtage, og du kan altid afmelde igen.