Ad Fatigue – Hvad er det, og hvorfor er det vigtigt?

Kategori

Læsetid

Sidst opdateret

Indholdsfortegnelse

Oversat direkte til dansk betyder det “Annoncetræthed”. Jeg får ofte spørgsmålet: ”Hvorfor starter mine annoncer med at performe godt, og efterfølgende begynder de at performe dårligere og dårligere?” Til netop dette spørgsmål forklarer jeg altid om Ad Fatigue. Det som sker i korte træk når ens annonce bliver træt, er at en person har set en annonce flere gange, og dermed helt ubevidst mister interessen for at interagere med annoncen. Det er én af de ting som jeg har erfaret skaber markant dårligere resultater.

En undersøgelse fra 2018 viser at 77,8% af forbrugere siger at de har set annoncer for mange gange fra de samme virksomheder.

Men er din konto ramt af "Ad Fatigue", og hvordan finder du ud af det?

Kig på frekvensen:
Mit bedste tip er at kigge på Når du er inde på din annonceadministrator, kan du vælge at se frekvensen på dine annoncer. Frekvensen er hvor mange gange en person gennemsnitligt ser din annonce. Prøv at sammenligne to datointervaller med hinanden, og analysér så på om frekvensen har påvirket dit salgsresultat.

Kig på CTR (Klikgennemgangen):
Mit næstbedste tip er at kigge på CTR (klikgennemgangen). Ens CTR viser hvor stor en procentdel af dem som ser en annonce der trykker sig videre. Hvis CTR begynder at falde, betyder det højst sandsynligt at din målgruppe har set den samme annonce for mange gange.

Nu er det tid til at vække din annoncer! Det får du her 3 tips til:

Tip 1# – Lav løbende nyt grafisk materiale og tekstindhold. Udarbejd f.eks. et årshjul.

Tip 2# – Lav altid forskellige variationer af dit materiale, så Facebook har mulighed for at rotere rundt med det materiale der passer bedst til personerne i din målgruppe.

Tip 3# – Ændring af annonceformatet. Det kan f.eks. være at du har en karrusel kørende. Prøv her at lave karrusellen om til en kollektion eller en videoannonce. Det er en nem og hurtig måde, hvorpå man kan skifte sit indhold ud og holde frekvensen nede.

Husk: At vise folk indhold efter de har vist interesse for din virksomhed fungerer godt – rigtig godt! Dog fungerer det ikke godt hvis det er det samme indhold de ser hver eneste gang, og det oplever jeg desværre ske meget ofte.

Shopping Basket