fbpx

Når du har en webshop, er det vigtigste for dig, at du har glade kunder som besøger dig igen og igen. Men hvordan sikrer du kunderne gode oplevelser med din shop? Hvad er f.eks. vigtigt at have på siden, og hvilke ting bør du huske når du sender din pakke ud? Hvad er vigtigt efter at en person har købt og modtaget varen?

Men laver du ikke kun annoncering, Emil? Nej det gør jeg faktisk ikke. Det som jeg brænder for, er selvfølgelig at lave annoncering på diverse medier. Men jeg går lige så meget op i at være proaktiv og hjælpe på baggrund af alle de erfaringer jeg har gjort mig sammen med mine kunder. Det er netop dér hvor jeg kan skabe en ekstra værdi for mine kunder.

Jeg vil i dette indlæg komme med mine bedste bud på hvad du kan gøre for at give den bedste oplevelse til dine kunder.

1# Svar altid på dine kunders spørgsmål

Når dine kunder besøger din webshop, har de for det meste spørgsmål inden de laver en ordre (især første ordre). Det er dit arbejde at få svaret på alle spørgsmål dine kunder måtte have. Og ja, det kan være svært! Det jeg anbefaler er at lave en F.A.Q-side med ofte stillede spørgsmål. Brug 1 time og dyk ned i hvad I egentligt bliver spurgt om oftest. Brug al den viden til at lave en FAQ-side. Det sparer både jer og jeres kunder en masse tid. Derudover vil jeg også helt klart anbefale en chatfunktion. Jeg bruger selv Tawk.to eller ManyChat som kan tilsluttes ens Facebook-side.

2# Få sat en automatisk e-mail til at sende hvis kunden forlader checkout

Et sted hvor jeg ofte ser at man kan gøre en kæmpe forskel, er at sende e-mails ud til ens kunder baseret på deres hændelser. Det kan f.eks. være at sende en e-mail hvis kunden forlader checkout uden at købe. Det gør at du viser kunden du har lagt mærke til dem, og at du gerne vil høre årsagen til at de ikke kunnet bestille. Det er ofte en lille fejl som I hurtigt kan rette op på. Jeg har set virksomheder der har fået det implementeret og dermed fundet store fejl i deres checkout-flow. Det kan nemt sættes op via. dit mailsystem, og er blot en af mange automations du kan sætte op for at få fat i kunden igen.

3# Fremhæv alt det som gør det trygt for dine kunder at handle hos dig

En ting som, efter min mening, er en af de primære årsager til at vi forbrugere ikke konverterer på en side, er at vi ikke føler os trygge. Derfor vil jeg anbefale dig altid at have følgende på din side:
– CVR-nummer
– Adresse, telefon og e-mailadresse i form af link så kunderne kan klikke på dem
– Trustpilot-badge
– Produktanmeldelser
– Størrelsesguide (hvis du f.eks. sælger tøj)
– Tryghedsmærket eller e-mærket
– Returneringsoplysninger
– Leveringsbetingelser
– Persondata- og cookiepolitik
’Om os’ med et billede af hvor I holder til (evt. af dem som arbejder der) 

4# Gør din forsendelse personlig!

Glade kunder er det som skal drive din forretning, og det hjælper en personlig forsendelse med. Et rigtig godt tip hertil er at når du sender dine ordre, så send noget ekstra med i pakken. Og nej, det skal ikke være et ekstra produkt eller lignende. Det som jeg tænker kunne være:
– En personlig hilsen der er håndskrevet: “Tak for dit køb, det betyder..”
– Slik eller tyggegummi med dit eget logo på
– Flyer med rabatkode som kunden kan bruge næste gang vedkommende handler
– Flyer med opfordring til at dele det som de har købt. Her kan du eksempelvis bruge et # som de skal bruge i deres opslag, så du kan dele det efterfølgende
– Anderledes indpakning. Det kan både være selve afsendelseskassen eller tapen med dit logo på

5# Hjælp dine kunder til at blive ambassadører efter et køb
Et simpel ting der kan medvirke til dette, er at få integreret Trustpilot i din shop-løsning. Her kan du sætte Trustpilot til automatisk at sende en e-mail ud X antal dage efter at en person har lagt en ordre. Det gør at du hurtigt får anmeldelser ind, og hører hvad dine kunder siger omkring deres oplevelse. Det er her at kunden faktisk går fra at være kunde til at være ambassadør, hvilket er utrolig godt for din virksomhed. Hvis du arbejder i Shopify eller WordPress, er der nemme integrationsmuligheder med Trustpilot.

6# Gør din hjemmeside simpel og brugervenlig
En af de ting jeg ser, har den største indflydelse på brugerens oplevelse er hvordan ens hjemmeside er bygget op. Er den simpel? Er den brugervenlig? Forestil dig at du skal finde fra A-B; så vil du sikkert gerne tage den hurtigste vej. Tænk på din shop på samme måde. Hvor mange steps er der før en kunde kan handle hos dig? Hvis alt er gemt på forskellige sider, og det ikke er brugervenligt at navigere, får du kunden til at skulle køre rigtigt mange omveje. Du kender det selv med omveje, dem vælger du ikke næste gang, og det samme gør sig gældende for dine kunder!

Afsluttende kommentar

Dette var mine 6 råd til hvad du skal have fokus på når du har en webshop. Der er mange flere at nævne, men nu har du dem som jeg mener er de vigtigste. Hvis du gerne vil have en gratis gennemgang af din webshop og høre hvad der kan optimeres, er du meget velkommen til at sende mig en e-mail på kontakt@emilnissen.dk

Book en GRATIS konsultation

Du kan altid booke en GRATIS konsultation hos mig. Det er 30 minutter hvor du styrer AGENDA’en, og jeg kommer med mine bedste tips til dig. Udfyld formularen til højre, og lad os snakke sammen.

Book en uforpligtende konsultation

Læs flere indlæg her

Skal du hyre et marketingbureau eller gøre det selv?

Skal du hyre et marketingbureau eller gøre det selv?

Marketing er en essentiel proces for alle virksomheder. Uanset hvor godt dit produkt eller din service er, vil

Sådan skriver du en god annoncetekst til Facebook

Sådan skriver du en god annoncetekst til Facebook

I løbet af dette blog-post vil du få viden om hvad det vil sige at skrive en god

Skal du bruge tid på organisk reach?

Skal du bruge tid på organisk reach?

Et spørgsmål jeg møder gang på gang når jeg skal starte en ny kunde op, er om det

Shopping Basket