fbpx

I løbet af dette blog-post vil du få viden om hvad det vil sige at skrive en god annoncetekst, og hvordan du kan bruge ”The 6 principles of persuasion” til at skrive bedre tekster, og forhåbenligt fremme dine salg.

Før du går i gang med at skrive:
Først og fremmest er det utroligt vigtigt, at vide hvem du henvender dig til – så har du fra starten de bedste forudsætninger for at skrive en succesfuld annoncetekst. Derudover er det nødvendigt at have en forståelse for hvilket produkt du annoncerer. Er det et meget komplekst produkt som du skal formidle (f.eks en service eller noget højteknologisk) vil købsrejsen typisk være lang. Her er der altså ingen grund til at skrive en ”salgstale”, da modtageren oftest skal have tid til at gøre sig nogle overvejelser om dit produkt – her kan du med fordel lægge vægt på hvilke problemer der bliver løst med din service/produkt. Er produktet mindre komplekst, kan det give god mening at være mindre produktorienteret, og i stedet forsøge at være mere fokuseret på story-telling.

Til sidst har vi de formelle ting i form af grammatik og opsætning. Det er naturligvis vigtigt at din annoncetekst ikke er fyldt med stavefejl, og lige så vigtigt er det, at teksten er overskuelig og spiselig.
Hvordan sætter vi det så op?

I overskriften (øverste del af brødteksten) men også i selve brødteksten, er det altid godt at bruge nogle emojis. Dette har til formål at fungere som blikfang, samtidigt med at det overskueliggøre hele din annoncetekst. Typisk vil man bruge en eller to emojis i overskriften, og en eller to i brødteksten. NB. Det er altid en god ide, at have overskriften i sin fulde længden inden modtageren trykker ”se mere”

Du kan i grove træk se emojis som bullet-points, dine emojis skal gøre det nemt for læseren at danne sig et overblik over teksten. Du bør altid dele din tekst op i nogle brudstykker, dette hjælper med at gøre teksten mere spiselig. NB: Bruger du en video i din annonce vil det mest optimale være, at skrive en ganske kort tekst om videoens indhold, og evt. hvem der optræder i videoen.

I den nederste del af din annoncetekst bør du altid have nogle USP’er fra din virksomhed.
Her er det en god ide at bruge 3 punkter. Grunden til dette er The Rule Of Three, som går ud på at vi mennesker bedst kan lide når der er 3 af noget. Afslutningsvist skal det nævnes, at du gennem Facebook Business Manager har mulighed for at skrive flere tekster til én annonce, og på den måde afprøve flere tekster ad gangen. Facebook vil efterfølgende selv finde ud af hvilken tekst der fungerer bedst.

Se eksempler herunder

Her kan du se hvordan emojis virker i annonceteksten, samt de tre USP’er i bunden.

Her kan du se hvordan man kan lave en annonce uden emojis, men i stedet fremhæve de vigtigste pointer i din overskrift.

Her kan du se hvordan annonceteksten også bare kan være fyld. Ideen her er, at produkterne skal tale sit eget tydelige sprog.

Hvad er ”The 6 principles of persuasion”?

“Influence: The 6 Principles of Persuasion” – er en bog fra 1984, skrevet af den amerikanske professor, Robert Cialdini. De 6 principper til overtalelse, som de hedder på dansk, er et værktøj til at bruge nogle tricks fra psykologiens verden i din markedsføring og generelle skriftlige kommunikation. Grunden til at det stadig er aktuelt at bruge salgstricks fra 1984 er at det virker. Det skal dog tilføjes, at man sjældent bruger alle principperne.

  1. Reciprocity (Gengældelse)
    – Vi som mennesker er i større grad villige til, at gøre en tjeneste for folk der har gjort en tjeneste for os. Dette kan du bruge i din annoncetekst ved eksempelvis, at skrive nogle gode råd til dine kunder i from af FAQs.
  2. Commitment & Consistency (Dedikation & Konsistens)
    Dette punkt handler om, at vi som forbrugerer er villige til at bruge vores tid/penge på et produkt eller en service hvis vi allerede i større eller mindre grad har dedikeret os til virksomheden. Eksempelvis, hvis vi har skrevet os op på en e-mail liste, vil vi være mere tilbøjelige til at prøve et produkt. Hvis din virksomhed nu sælger dyre kurser, vil man som forbruger typisk starte med at købe den billigste løsning, for at se ”what all the fuzz is about”. Det kan dog være svært at bruge i annoncetekster.
  3. Social Proof (Lemming-effekten)
    Social Proof er også kendt som lemming-effekten, og er måske et af de vigtigste punkter. Det er meget simpelt, vi som forbrugerer finder tryghed i at vide, at andre har købt en service eller et produkt før os. Derfor ser man også tit virksomheder annoncere med +10.000 kunder, 5 stjerner på trustpilot, osv.
  4. Authority (Autoritet)
  • Du kan bruge autoritet i dine annoncetekster ved for eksempel at indlede med en problemstilling som din virksomhed løser. ”Får du nok for dine markedsføringskroner?”
    Hvis du har udtalelser fra relevante fagfolk om dit produkt, kan du med fordel også bruge det i dine annoncetekster. Det kan også bruges ved at vise man har et bestemt certifikat eller gode anmeldelser.
  1. Liking (Sympatisk)
  • Du kender det nok fra når du køber ting i butikker. Hvis sælgeren virker rar og oprigtig, er man mere villig til at svinge dankortet. Dette kan man også forsøge at overføre til skrift. Vis modtageren at du skaber værdi for dem, og vær ikke bange for at give gode råd. Dine tekster skal handle om dine kunders behov.
  1. Scarcity (Hastende)
  • Dette er et trick man ofte ser. Det handler om at vi sætter en deadline på en begrænset varer, eller et tilbud. ”Tilbuddet gælder til og med mandag 3/1 kl 12.” eller ”Men skynd dig, vi har kun et begrænset parti”. Dette er nok et af de mest relevante principper, da det opfordrer modtageren til at handle her og nu.


Som skrevet ovenfor, bruger man sjældent alle principperne. Typisk bruger man kun et ad gangen i sin annoncetekst, da man ellers risikerer at forvirre modtageren. De punkter du oftest vil komme til at bruge i dine tekster er Scarcity, Social Proof, Liking og Authority. Du kan eventuelt bruge social proof og authority som to af dine USP’er, og hvis det passer, Scarcity i din tekst. Liking skal i større grad ses som en konstant, da det er en evig indsats.

Mange tak for at du læste med. Jeg håber at du nu føler dig klædt godt på til, at skrive din første annoncetekst. Rigtig god skrivelyst.

 

Book en GRATIS konsultation

Du kan altid booke en GRATIS konsultation hos mig. Det er 30 minutter hvor du styrer AGENDA’en, og jeg kommer med mine bedste tips til dig. Udfyld formularen til højre, og lad os snakke sammen.

Book en uforpligtende konsultation

Læs flere indlæg her

Skal du hyre et marketingbureau eller gøre det selv?

Skal du hyre et marketingbureau eller gøre det selv?

Marketing er en essentiel proces for alle virksomheder. Uanset hvor godt dit produkt eller din service er, vil

Sådan skriver du en god annoncetekst til Facebook

Sådan skriver du en god annoncetekst til Facebook

I løbet af dette blog-post vil du få viden om hvad det vil sige at skrive en god

Skal du bruge tid på organisk reach?

Skal du bruge tid på organisk reach?

Et spørgsmål jeg møder gang på gang når jeg skal starte en ny kunde op, er om det

Shopping Basket