fbpx

Fra 0 ordre fra Facebook til 800 ordrer på seks måneder

I begyndelsen af året kom Jesper fra Bushcraftbutikken til mig med ønsket om en hjælpende hånd. Jeg havde på forhånd intet kendskab til virksomheden, der med Danmarks største webshop specialiserer sig i udelivet, men efter research og et par gode snakke så vi et godt match, og vores samarbejde begyndte. Et samarbejde, der på blot seks måneder førte til en øget omsætning på over 100%, da ordrerne fra Facebook voksede fra 0 til 800. 

Jesper havde brug for hjælp til at sprede budskabet om de mange kvalitetsprodukter såsom telte, kogegrej og beklædning på de sociale medier. Derfor fik jeg til opgave at varetage markedsføringen gennem annoncer på Facebook, Instagram og Google. Og samarbejdet blev desuden til et godt eksempel på, hvor effektiv annoncering i virkeligheden er. I dette blogindlæg vil jeg give dig et indblik i, hvordan jeg arbejder med annoncering på Facebook.

Da jeg selv arbejde meget visuelt, vil jeg løbende vise eksempler, så du kan få en idé om processen fra start til slut. Afslutningsvis har jeg fået lov af Jesper at dele resultaterne og omsætningen – så stay tuned!

OBS: Dette er udelukkende med fokus på ordrer fra Facebook.

bushcraftbutikkendk2

Målgruppen er kernen til værdifuld annoncering

Den største udfordring ved at annoncere på Facebook uden data er at få skabt en relevant målgruppe. Da jeg inden samarbejdet med Jesper ikke kendte til selve butikken, var det vigtigt at få opbygget et kendskab for at kunne kommunikere, hvad Bushcraft står for. Dette greb jeg an med en metode, der kan opdeles i tre kategorier.

Forestil dig en tragt, hvor de, som ikke kender butikken, er placeret øverst i tragten. I midten ligger de personer, som har lidt kendskab til forretningen, hvor vi nederst har dem, vi kan betegne som købsparate. Formålet er at få brugeren igennem hele tragten med et relevant budskab, der har fokus på at kommunikere det til den del af tragten, hvori personen befinder sig.

PRO TIP

Ved at visualisere kunderejsen med udgangspunkt i en salgstragt, er du på forkant med at kommunikere de rigtige budskaber til dine besøgende lige præcis dér, hvor de befinder sig i kunderejsen. Du kan bruge værktøjer som ”Flowmapp.com”, hvor du hurtigt og nemt kan klarlægge dine kunders rejse.

Målgruppen er kernen til værdifuld annoncering

Lad os starte fra toppen. Nemlig øverst i tragten. Her er formålet at få ramt nye personer, der i forvejen ikke er bekendte med Bushcraftbutikken. Her foreslog jeg Jesper, at vi lavede nogle videoer, hvori han forklarer, hvad Bushcraft er. Det gjorde Jesper, og vi fik derefter sat en annonce i gang, der var målrettet personer med interesse for udendørslivet.

PRO TIP

Brug video, når du laver annoncer eller opslag på Facebook. Facebooks algoritme prioriterer nemlig videoer højere end billeder. Og fordi 90% af alle brugere på Facebook ser videoen uden lyd, er det en god idé at sætte undertekster på. Dette kan du gøre ved f.eks. at bruge Youtubes videoredigeringsværktøj.

Formålet med ovenstående annonce er at sprede budskabet om, hvad Bushcraft er. Kommunikér altid budskabet til målgruppen i et lettilgængeligt sprog.

Når kendskabet er spredt, kan du med Facebook Business Manager administrere den data, opslaget eller annoncen har opsamlet. På baggrund af denne data kan du oprette nye målgrupper og altså målrette annoncerne yderligere. Også kaldet retargeting. Og det er netop retargeting, der leder os videre til næste fase i tragten. Nemlig midterfasen. I denne fase gør vi for alvor brug af retargeting-kampagner, hvor vi målretter besøgende med et mere købsorienteret budskab.

PRO TIP

I stedet for at ’booste’ dine opslag, anbefaler jeg at bruge Facebook Business Manager, der giver dig et hav af muligheder for at ramme din målgruppe. Forskellen er, at når du klikker på ’Boost’, fortæller du Facebook, at du gerne vil have likes og kommentarer. Men! Likes og kommentarer er ikke salg. I Facebook Business Manager har du flere muligheder for at optimere efter den handling, du ønsker, at din målgruppe skal udføre. Har du en f.eks. en webshop, kan du målrette kampagner mod folk, der har størst tendens til at konvertere. Det er langt mere effektivt.

Nedenstående er et eksempel på, hvordan jeg har sat retargeting op for Bushcraftbutikken. Jeg har udarbejdet et retargeting-flow, hvilket betyder, at jeg har lavet en kampagne med fire annoncegrupper. De hedder ”RT 4, RT 8, RT 12 og RT 30”. RT står for retargeting og definerer hvilke personer, kampagnen skal ramme. RT 4 vil eksempelvis ramme alle besøgende de sidste fire dage, hvor RT 8 vil ramme besøgende de sidste otte dage – og så videre.

Målgrupperne ekskluderes altid, så personer, der har besøgt siden inden for fire dage, ikke yderligere rammes af annonceringen efter otte dage. De skal de ikke, fordi personerne har reageret på budskabet fra RT 4 og dermed er mere købsparate end målgruppen i RT 8. Man kan sige, at RT 4-målgruppen er de mest relevante, fordi de hurtigt kommer igen, efter at have besøgt siden, hvorimod RT 30 først trykker sig ind efter 30 dage eller herefter.

Det ser således ud i Facebook Business Manager:

Nedenstående er eksempler på hvilke annoncer, Bushcraftbutikken har haft kørende. Læg mærke til, at desto længere retargeting-kampagnen er, desto bredere kommunikeres der. For hvis en person har trykket ind på annoncen f.eks. fire dage efter, de har besøgt siden for første gang, så er personen nok mere villig til at købe end en person, der først besøger siden mere end 30 dage senere. Det kan også ses her i budskabet:

RT 30:

RT 12:

RT 8:

RT 4:

PRO TIP

Retargeting-kampagner er altid det første, som jeg går ind og laver for min kunder. Det gør jeg, fordi personer, der allerede har besøgt din side, er mere villige til at foretage en handling end de personer, der ikke kender dig. Opsæt din Facebook-pixel til sporing for at tracke besøgende ind på din hjemmeside. Derudfra kan du lave retargeting-kampagner. Find introduktion til Facebook-pixel, tryk her.

Nu har jeg i grove træk vist, hvordan hele opstarten har forløbet sig. Få først en masse personer ind for at generere data, og led derefter personerne videre i et retargeting-flow, der skal modne dem til at foretage et køb. Herefter kommer vi til den tredje og sidste del af tragten. Den nederste del. Nu har vi fået alle besøgende gennem et retargeting-flow tilpasset dem, og nogen har muligvis allerede foretaget deres første køb.

Nu skal fokus være på at konvertere dem, som allerede har foretaget minimum ét køb. Det første køb er altid det sværeste. Hvis personen har været tilfreds efter første køb, er de mere villige til at foretage flere. Nogle køber to gange, andre tre. Faktisk har jeg oplevet hos Bushcraftbutikken, at nogen har købt helt op til 40 gange.

Sådan bibeholder du dine nuværende kunder og får dem til at købe mere

Hvordan laver vi kampagner, der er målrettet dem, som allerede har købt? Det gør vi først og fremmest ved at have installeret pixel korrekt med de rigtige hændelser: tilføjelse af kurv, begyndt betaling, køb mm. Her kan du gå ind i ’Målgrupper’ i Facebook Business Manager og oprette en brugerdefineret målgruppe. Derefter kan du ud fra pixel vælge personer, som har købt inden for eksempelvis 30 dage, som der vises på billedet. Grunden til de 30 dage er, fordi jeg på baggrund af analyser har fundet ud af, at der går omkring 20-30 dage fra, at en person har købt, til personen foretager endnu et køb.

PRO TIP

Når du har nok data og fået en del konverteringer, kan du gå ind og lave kopimålinger af de personer i Danmark, der minder mest om dem, der allerede har foretaget et køb på din side indenfor de sidste 180 dage. På den måde kan du ramme en relateret målgruppe, der formodentligt har tendens til at foretage en konvertering.

Når målgruppen er lavet, begynder jeg at bruge den i en kampagne. De kampagnetyper, jeg bruger, hedder ’Salg fra katalog’. For at kunne bruge det format, kræver det, at du har overført dit katalog til Facebook. Jeg anbefaler, at du får lavet det således, at Facebook automatisk opdaterer dine produkter hver dag.

PRO TIP

Hvis du har WordPress med WooCommerce, kan du downloade det plug-in, der hedder ”Product Feed Pro”. Det kan nemlig garantere en URL-adresse, som du kan uploade til Facebook. Herefter går Facebook ind i det interval, du har valgt, og opdaterer hele kataloget.

Jeg har sat tre forskellige ’Salg fra katalog’ op. Nedenfor kan du se, hvordan de ser ud, samt hvilket formål de har. Ved to af disse har jeg ikke selv valgt målgruppe, men tilladt, at Facebooks algoritme har fundet de personer, der passer bedst på målretningen. Denne har taget udgangspunkt i data fra min Facebook-pixel.

Kampagne 1:

Den første kampagne hedder ’Salg fra katalog – Køb 30 dage’ og har til formål at vise personer, der har købt produkter fra Bushcraftbutikken, nye produkter i annoncen. Jeg har valgt, at hele kataloget skal vises dynamisk, hvilket betyder, at du måske får vist 10 produkter, hvor jeg får vist 10 andre produkter. Det er igen Facebooks algoritme, der bestemmer det. Som du kan se nedenfor, har jeg nu fået indsat den gruppe, jeg lavede før – nemlig over personer, som har købt en vare indenfor de seneste 30 dage.

Herunder kan du se, hvordan en af annoncerne ser ud i kampagnen. Budskabet er salgsorienteret og med et præcist budskab til personen. Personen har lige modtaget en vare, og derfor kan vi nu bruge det budskab i annoncen.

PRO TIP

Facebooks algoritme fungerer ekstremt godt, da Facebook har milliardvis af data om os forbrugere. Så snart du har nok data, anbefaler jeg, at du lader mange af tingene styres af Facebook, der hurtigt opfanger, hvad der fungerer bedst.

Kampagne 2:

Den anden kampagne hedder ’Salg fra katalog – Set/Føjet til kurv, ikke købt’ og har til formål at ramme personer, der har set eller føjet til indkøbskurven, men ikke købt. Her vælger man ikke på normalvis en målgruppe, men vælger blot muligheden (som vist nedenfor). Facebook rammer altså de personer, der har tilføjet produkter til indkøbskurven. Disse produkter vises i annoncerne. Denne metode hedder ’Dynamic Product Retargeting Ads’.

Nedenfor kan du se, hvordan en af annoncerne ser ud. Budskabet er igen salgsorienteret, da vi ved, at produkterne er genkendelige for personen.

PRO TIP

Kommunikationen er vigtig! Din målgruppe skal have idéen af, at du kommunikerer målrettet til dem. Hvis du gør det, får du skabt en personlig relation, kontra overordnede budskaber, der ikke fortæller noget om den handling, de har foretaget.

Kampagne 3:

Den tredje kampagne hedder ’Salg fra katalog – Krydssalg’, og som navnet antyder, er formålet nu at få solgt relaterede produkter til kunderne. Har personen købt et telt, har personen måske også brug for en sovepose.

Her arbejder Facebooks algoritme. Vi vælger ikke en målgruppe på normalvis, men vælger, at Facebook skal målrette dem, som kunne være tilbøjelige til at købe et relateret produkt. Rent praktisk går man ind i katalogadministrationen og opretter de produktsæt, man gerne vil anvende til formålet. Det kan eksempelvis være ’friluftsliv’-produktsæt, hvor der kun er produkter relaterede til friluftsliv.

Nedenfor ses en af annoncerne. Budskabet er, ligesom i de andre kampagner, salgsorienteret, da vi på baggrund af tidligere køb har en idé om, hvad personen finder interessant.

PRO TIP

Vær skarp på kommunikationen. Jo mere relevant dit budskab er, jo højere klikgennemgang får du på din hjemmeside. Derudover er det vigtigt, at den side, du linker til, også er relevant. Det hele opsamles som en kvalitetsscore. Jo højere score, jo billigere får du vist din annonce.

Resultater, der gør en forskel

Den annoncering, jeg har lavet for Jesper, har givet nogle gode resultater. Disse har jeg fået lov at dele af Jesper. Nedenstående skema er resultaterne fra januar 2020 til juni 2020.

Omsætning i alt

664.284 kr.

Omkostning

42.500

ROAS (hvor mange gange pengene er kommet igen)

15,6

Øget omsætning overordnet

134%

ROAS i juni

35,4

Sammen med Jesper har vi opnået flere ting:

  1. Omsætningsrekord generelt i år med over en 100% stigning.
  2. Omsætningsrekord pr. dag, uge og måned med over 60%.
  3. En klar strategi og eksekvering af al markedsføring.

Jesper udtaler følgende om det foreløbige forløb:

“Vi i Bushcraft Danmark havde i flere år haft et andet firma til at stå for vores markedsføring uden den store effekt. Det blev der lavet om på, da jeg fik Emil til at overtage vores markedsføring. Emil gav os en overskuelig oversigt over, hvad der skulle laves om. Vi fik en fast pris på det, som holdt, selvom der kom ekstra udfordringer, som Emil klarede til UG. I dag står Emil for al vores markedsføring på Google Ads og Facebook med rigtig gode resultater. Vi kan varmt anbefale Emil, som er super engageret, effektiv – og holder, hvad han lover.”.

Jeg håber, dette blogindlæg har givet dig en større forståelse for de muligheder, Facebook-annoncering giver i 2020. Brænder du inde med spørgsmål, eller tripper du for selv at komme i gang, står jeg altid til rådighed til en uforpligtende snak.

Tak, fordi du ville læse med!

De bedste hilsner
Emil Nissen
Kontakt@emilnissen.dk
+45 2064 5786

Emil Nissen